skala ner
någon här som har provat att krympa ner en modell från storskala till liten. Med hjälp av gipsform bränning ny gipsform osv. jag e i fullgång å krympa grodor lergrodor förstås… Nyfiken på hur proprtioner osv blir i slutändan.
Jag har gjort detta med en liten flöjt. I form av ett ansikte. Jag tycker att propotionerna är som vanligt.
proportionerna funkar men problemet jag har nu e glaseringen den bygger upp i dom små detaljerna å de blir lite otydligare för varje gång..

Ska det bli miniatyrgrodor tillslut månne? Storlek som en tumnagel..?
jag har fått ner storleken rejält nu, men ser vad för fel jag har gjort men de e kul å få nästan exakt kopia fast mindre.. synd man inte kan göra den större på ett enkelt sätt.. Tumnagel kanske man ska se hur långt ner man kan gå åxxå.. man blir latare med åldern har inte ork till att modellera en ny.
kul att få se!

Ta ner grodan till en tummeliten så får jag beställa en näve eller två skröjbrända…? Ska förresten skicka lerprovet under kommande vecka så du vet..
får se hur liten den blir i slutändan. har fluktat på gunnar nylunds härliga figurer det blir nog å jobba åt det sammets matta hållet på grodorna iallafall
Hoppas du får ner grodorna ännu mer. jag vill absolut köpa ett par st. Älskar grodor. Vad fina det blev. Kul att se. Visa en bild när de blir som minst.
Nu får dom plats i provugnen å den e 5cm hög. det börjar bli en sport för mej nu. mindre ska den bli.

Apropå Nylund..,det var på Rörstrand och hos Nylund som Swen Vejsfelt började sin karriär inom keramikvärlden som lärling och därefter drejare för 61 år sedan… Visa gärna var dina förminskningsförsök slutar,det är väldigt intressant..
Vejsfelt har ju nåt en värdig ålder nu och någon borde dokumentera hans liv på fabriken. innan han går bort men det kanske någon redan gjort. Sitter i köket nu å kladdar ihop en ny form. och den lille ligger på golvet med munnen full av blomsterjord. tur man har en fru som inte gnäller allt för mycket. gäller å städa upp innan hon kommer hem.

Den lille..? grodan eller barnet..? I många år eller jämt kan man säga var det tyvärr så att det var bara dom stora kända namnen som fick uppmärksamhet, inte dom som ev drejade OCH glaserade föremålen… Stig L tex begrep sig inte på vare sig drejskiva eller glasyr… Swen är nu 77 år och uppmärksammas mest i Danmark märkligt nog.. där är han ett namn som " mästaren bakom mästarna"… Han drejade glaserade åt Stig L i 17 år och tog över konstavdelningen på gustavsberg och drev den i 7 år, han drejade Fribergs föremål länge och väl.. för att inte tala om en egen produktion av fiskar fåglar frukter fontäner miniatyrer stora vaser skålar osv osv…Han har inte ens blivit tillfrågad när den senaste boken skrevs om unikgodsproduktionen i gustavsberg… Han är en ödmjuk person med fantastiska erfarenheter som han gärna bjuder på så jag tycker det är lite tråkigt att han inte fått lite mer nu när han dragit sig tillbaka… Heja Danmark….