Rengöring
En dam frågade mig hur hon skulle få bort avlagringar i de vita muggarna som blir efter kaffe och te. Jag svarade glatt "Ta en vanlig svamp med grön lite grövre sida och gnugga hårt så får du bort det." Men det var inget bra svar tyckte hon, lite sur blev hon också. Hon tyckte jag skulle ha något sådant där husmorstips med ättika eller vad hon mumlade om. Så nu undrar jag om ni har något bra tips så jag kan göra henne glad nästa gång!?

ättika fungerar faktiskt!
hälsningar från en som inte är så husmoderlig
Det rengöringsmedlet som hette Vim förr och numera ngt annat nytt Jif (?) men har samma förpackning ..är suveränt bra till te och kaffeavlagringar.
Ja det är suveränt i hop med diskborste mindre bra med svamp…lustigt nog. Bra i vasken, på rostfritt eller temuggar det blir som nytt.
Men jag tror det finns nått husmorsknep med bikarbonat typ…
salt går också bra, strö i fuktig kopp och använd svamp. Eller som min mamma gjorde, kokade i vatten och rabarber.

bakpulver på en svamp ger samma effekt som Vim/Jif. Ett riktigt husmorsknep…
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
salt i fuktig kopp och fingrarna.

Ättika, eller citron brukar kunna ta kalk.
Jag känner mig emellertid definitivt inte som någon "husmor". däremot är det köpenhamnska vattnet något av det kalkrikaste jag varit med om !
Men frågan i det här fallet är ju om det verkligen var ditt svar som var fel…….(!) särskilj som hon hade en egen ide själv…..
Men om jag skall ge råd åt kvinnor, med ett humör liknande det du beskriver tenderar jag att fälla manschavunistiska komentarer, som inte lämpar sig för tryck…..! *LOL*
Och jag tror egentligen inte att hon skulle blivit gladare om du gett henne ett sådant råd heller. Det är bara jag som har en lätt kolerisk ådra, och det är inte alltid lika smart egentligen…..

Salt har jag också hört är bra.

zvinto!
Vim Jif svinto..allt det är det slipmedel i..man ska inte använde det på glaserat gods..och inte i toan..man slipar då bort det skyddande ytan..som tillsist inte går att få ren utan den förblir gul brun ect..rengöringing utan slipmedel är nog att rekommendera om man ska göra rent mer än en gång..bilvax kan man även använda på glaserade ytor för att få en vattenavstötande och därmed en lättstädad yta som till badkar handfat osv..men inte att föredra på dricksmuggar kanske..ha ha ..bikarbonat salt citron..och om man måste ha svamp så är den med vitsida snällare än den gröna..

# 10 Ska o ska… det är upp till var o en. Har funkat i typ 20 år på mina muggar så det funkar säkert ett tag till
.
10. jag tror det beror på glasyren också, har man en bra stark glasyr så ska det ju inte bli slipskador av ett rengöringsmedel….Men har man en mjuk och svag glasyr som blir repig av det så är det nog fel glasyrval på muggen från början.

En målare berättade för mig att så länge som Svinto löddrar så gör det inga repor - jag testade på en målad yta, för det var det som det handlade om, och det stämde. Om detsamma gäller för glaserade saker vet jag inte. Själv brukar jag köra med salt för att fräscha upp muggar invändigt.

Salt fungerar utmärkt!
#10 ska o ska..ha ha
-klart man gör som man vill…det var bara något jag lärde mig vid en utbildning..bl.a hemmets städning..matlagning osv..så jag använder inte slipmedel på glaserade ytor..antagligen väldigt olika hårdhet på olika glasyrer som någon skrev…men en glasyr är ju glas och ytan blir nog lite repig hur man än gör..