Göra ramar?
Tänkte hänga upp lite inspirationsbilder i keramikverkstaden och tänkte att istället för att lägga pengar på att köpa ramar vore det ju kul om man gjorde egna, av keramik så klart. Nu har jag aldrig sett keramikramar, men det borde gå att göra tycker jag (ska inte ha så stora bilder, typ a5storlek). Frågan är hur man gör baksidan så man kan sätta i och ta ur kortet snyggt? Någon som gjort en ram som har tips? Behöver inte vara avancerat, ju enklare destå bättre.
Vet du jag tror att de finns de som gjort ramar. Men bara för att ha tt speciellt kort i, inte till byte. Jag har också gjort ramar. Men inte för byte. Jg skulle nog bara sätta fast varje nytt kort med maskeringsteip på baksidan. Finns säker många andra sätt men du får man klura lite.
Du får ta en titt på baksidan av en gammal ram i annat material och försöka anpassa det till keramik. Tyvärr har jag inte gjort någon ram själv, men visst borde det gå.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Det finns ju något som kallas fotohörn. Ser ut som små trekantiga fickor. Man kanske kan använda sådana eller göra en egen variant av dom och fästa på baksidan.
Nu kom jag på en sak. Du borde kunna göra som en del andra ramar är gjorda. Få se om jag kan förklara. På baksida av ramen kan man lägga lister på tre sidor. En öppen sida längst upp. I den öppna sidan kan du sedan skjuta in ett foto . Som då borde vara lätt att byta. Eller tänker jag helt galet.Känns lite svårt att förklara.
måste även listen vara i lera? kan man kanske klistra på det efteråt i ex trä eller metallskena

Jag skulle göra så här…
En fasad insida runt hela ramen, på baksidan alltså. Sen skulle jag göra små hål i väggen från fasningen där du kan sätta i små pinnar elller annat som stopp när du lagt i fotot/bilden. Försår du hur jag menar?
Baksidan ska se ut precis som de ramarna, billiga, som man köper där man kan vika ner små metallsnuttar på bilden efter montering. Fast istället för metall så har du gjort små hål att sätta i pinnar i….
Väldigt tydligt va:D