lågan går in under sättplattan i min ugn så inget står "mitt i blåset"

Jag låter också lågan gå under.
Fick nyligen lära mig att ungefär 18 cm ovanför insläppet är bra. Sist jag brände så låg lågan nästan på plattan. Följden blev en explosition. Som projektiler in i den vita ullen i ugnen
Jag har alltid inblåsets ovansida ca 3-5 cm under sättplattan. Jag brukar ha en pelare som bryter lågan ungefär i mitten av ugnen, sedan jag läste det i en bok och gör det av gammal vana numera. verkar funka bra,

#4 det var smart att bryta lågan. Jag har också lågan under sättplattan, vet dock en kompis som har lågan vid sättplattan men hon har en sten framför som sprider lågan åt sidan. En fråga jag har är var har ni utblåset? Jag har min mitt i locket men funderar på att göra ett nytt ovanför insläppet högst upp. då borde spridningen blir bättre inbillar jag mig.
Har haft min rakuugn i tolv år och alltid haft lågan en bra bit under sättplattan.

Tack allihopa för era svar, hoppas det blir väder i morgon så ska jag prova med lågan under sättplattan.
Har sättplattan liggande på stående eldfasta tjocka tegelstenar och som i sin tur står på två liggande. Så då får jag upp plattan en bil och har lågan går in under ifrån sidan så att den får fart runt i min tunna och stiger upp i springan till godset jämnt fördelat och det har fungerat bra. En anings skillnad på temp så saker som står "sist" i cirkeln men det syns inte i slutet av bränningen bara i början när man ser att det börjar smälta ut.