Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 4093 ggr
pyromanen
0

tekanna pip

Nån annan tråd handlade om vad som var svårast…..  en hopplöst svår sak är att göra en "vanlig" pip.  Speciella, anorlunda, roliga, udda piper kan man i bästa fall kalla dom jag får till (eller så kan man kalla dom nåt mycket fulare :-))   Hur ser era piper ut?

Bregotta
0

GeneradFlört Kul överskrift Pyro!Skrattande

lotta2
0

Pipp i tekannan? Oh, så trångt…; Nej, men seriöst så tycker jag pipar är kul att variera, men håller med om att det ofta finns massor av fula pipar. Själv gillar jag inte knubbiga feta korta pipar utan tycker det passar mina kannor bättre med en något längre smalare pip. Jag drejar bara en insnörpt cylinder och skär den snett i botten och monterar…Ibland när jag har tråkigt och gör tekannor kan jag dreja ett 20 tal olika pipar i udda storlekar och testmontera på en skröjad culinder  lustigt nog ser jag att det är inte alltid dom jag trodde mest som blir snyggast.
Däremot tycker jag att det kan vara svårt att uppfylla alla praktiska krav samtidigt som man vill ha den mest estetiska pipen på kannan, så ofta blir det ju  en kompromiss. Att den inte ska droppa får ju ibland gå före snyggheten tyvärr…

abbis
0

Jag gör pipar som inte rinner efter…då kan man inte leka med modellen…

Dom fulaste piparna är dom stora med enorma hål som blir som niagarafallet i koppen ….

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

pyromanen
0

hmm jag kanske var "roligare" än jag själv förstår. är ju invandrare får jag skylla på, fast fattar fortfarande inte :-)

Finns så himla många varianter när man ser sig omkring. några som är raka, några med en liten böj neråt, några med en liten böj uppåt, långa, korta, tjocka, smala, med eller utan "mage".  När jag klagade för sambon att jag inte hade lust att ordna piper åt alla kropparna jag drejat föreslog han att bara göra en iten "fläns" då ska han gjuta metallpiper vi han sätta på sen fniss!ska nog testa nån sån i alla fall.

Vad är det mera än vass kant som är viktigt för att det inte ska rinna efter?

Bruker ni göra "sil hål"eller ett stort hål?

abbis
0

Det är brytningen av vattenstrålen + mångd vatten+ jämt flöde som gör att den inte rinner efter. Jag har slutat göra sil i kannorna då det ändå inte går att låta te ligga kvar i kannan mer än max 8 minuter.Silen gör att du kan få virvlar och det är inte bra för flödet.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Elorion
0

#4 PIPP= slangord för… göra barn…:)

Jag brukar försöka få "insidekanten" på pipen att gå utanför utsidekanten. Så att kanten som möter strålen sist lixom skär av strålen.

pyromanen
0

Ups Generad…  på dansk finns uttrycket "pip i låget" (ungefär pippifågel i locket = dum i huvedet)..   men nu har jag i alla fall tagit bort ett p i överskriften.

På Tomas Drejares hemsida finns några roliga tekannor med en lång pip som böjer lite neråt, nån som vet hur den formen funkar hällmässigt?

Har även sett i verklighetn men hitter inte just nu exempel på nätet att pipen är lite uppåtböjd… någon som kan säga något om böjda pipor uppåt eller neråt alternativt helt rakra och respektiva häll-egenskaper?

lotta2
0

Pyro, jag har också gjort sådana pipar som Thomas  sedan länge tillbaka då jag såg en liknande en i en amerikansk tidning och gör dom ibland som variation till dom drejade.  Dom funkar bra så länge hålet är lagom stort i förhållande till mynningen på pipen.

Sleipnir
0

Måste bara skicka en länk på en engelsk kvinnas kannor som jag såg när jag var där, piparna är kanske inte så ovanliga utan det är väl mer hela formen, jag har testat att göra sådana kannor och dom funkar bra att hälla ur. http://members.aol.com/nedheywood/JuliaLand.html

pyromanen
0

näsan i sky!

Bruzapetra
0

Jättefina tycker jag!! Tycker om bulliga pipar. De hade varit hur tjusiga som helst saltglaserade….

lotta2
0

Får ju säga att jag som inte brukar gilla bulliga feta pipar tyckte dom här passade väldigt bra ihop med formen. Riktiga gladkannor… Uppnosiga…:D

pyromanen
0

#8, finns ju liknande och alla möjliga konstiga piper i  te.x. engelska salt/soda böcker så att jag nästan tycker det är en "genre" med udda saltglaserade tekannor. Jag är egenligen ute efter att göra nån som inte är udda utan mer bara harmonisk (Och det kan ju inte gärna vara så att alla konstiga tekannor häller dåligt, som är gjorda av diverse proffs… )   När du (Lotta2) skriver att hålet ska vara lagom stort menar du då ungefär lika stort som utloppet?

Bruzapetra
0

Vilka teknikaliteter!! Jag drejar nog bara mina och håller tummarna:) Kanske ska försöka lära mig lite av alla dessa bra tips!

lotus
0

Har fått lära mig att det ska va vasst vid pip-kanten så att strålen bryts,gärna lite uppåt som i "bulliga"thekannetantens.Annars är det väl så att formen ska passa kroppen och ja de´e´väl inte alltid så lätt att få till.

vickevira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här fina tekannan gjorde min lillasyster till mej när jag fyllde 24 år. Den är min motivation att fortsätta dreja - om hon kan så ska minsann jag kunna också ;)  .. och den häller teet utan att droppa :)