ugnsformar...
Det står ju ofta "ugnsfast" på keramik ämnad för ugnsbak. Vad menas egentligen med detta? Jag har gjort ugnsformar i min vanliga lera men det kanske inte är bra?! Behövs det extra mycket chamotte eller hur gör ni?
väldigt bra fråga! Har även sett kolleger som säljer ugnsformar och skriver upp till 200 eller 220 grader… och då gisser jag förstås att det handlar om kvartsomvandlingspunkt… känsligt runt typ 225… men sån info står ju inte när man handlar billig ugnsfast keramikform på konsum.. och det borde väl vara samma? Kanske är för att vara på säkra sidan, så inte kunderna kommer o klagar? Jag har bakat i mina former till 250 och det går bra än i alla fall. Leran är oftast samma "earthstone".. nånting från Cebex som jag minns du också använde och den innehåller ju molochite som jag förstått ska vara bra för värmetåligheten.
Jag har också undrat över detta, och frågade vår keramiklärare för en tid sedan. Hon menade att formar av stengodslera ska vara ugnsfasta, och att det viktiga är att botten och kanter är jämntjocka för att värmen ska fördelas lika.
Har inte gjort någon själv och provat ännu, men det kommer säkert :)
jag har gjort många ugnformar och de är oftast gjorda i vanlig stengodslera utan chamotte. använder två av dessa själv jämt in och ut ur ugnen och i mikro och diskmaskin. det har aldrig varit några problem och jag har heller aldrig hört om någon som har haft problem med mina ugnsformar.
Jag gör sockerkaksformar i stengods som går alldeles utmärkt att baka i..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vad bra!! Tack för era svar:) Nä, alla man köper är ju i vanlig lera så man tycker ju att det inte skulle vara nån skillnad.