sprutpistol
Jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på när man blir med sprutpistol till glasyrerna.
Hade tänkt köpa en de närmaste dagarna, såg att de sålde såna på jula från 149:-. Ska man ha en kopp som ligger ovanpå eller under, hur mycket orkar man hålla i med tanke på koppens storlek 200ml eller 600ml.
Är det något annat man ska tänka på ang. själva pistolen?
Sprutskåp,,,
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Ja, sprutskåp.. men jag tänkte mer ang pistolen:)
Det lät som om du bara hade en sprutpistol och inget skåp..*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Jga har haft flera sådana billiga från clas olsson och från Harald nyborg. Klart är ju att dom inte håller samma kvalité som en gjord för glasyrer men dom funkar bra och man har ju råd att köpa ny när dom är slut när dom är så billiga.
Jag hade en med 1 l rostfri behållare undertill, den funkade mkt bra, förutom att den läckte väldigt mycket längs med kanten och då droppade det massor på golvet när jag sprutade. Man kunde kanske stoppat det med en tätningslist eller med en innerslang från en cykel men jag bytte till en överkopp i stället. Jag gillar inte när det är för liten behållaren för då får jag fylla på hela tiden. Så en större behållare är en bra grej tycker jag. Nu har jag en med ca 600 ml ovanpå och den är ok. Man kan köpa något och hänga upp och fördela vikten på om man får ont i armen, en enkel variant är en s.k "bläckfisk" som man fäster så att vikten hålls uppe av bläckfisken.

Har köpt på C. Ohlsson och det var väldigt svårt för tjocka glasyrer att komma ut ur pistolen, men så kanske det är oavsett sprutpistol?
Vet en keramiker som köpte blomsprutor och använde tills de korkade igen, vilket gick ganska fort. Hon hade dem bara till dekorationssprutglasering, förödande för handen annars…
#5, Jag brukar tunna mina väldigt mycket…
Överliggande kopp fungerar definitivt bäst. Munstycksstorlek 1,5 mm är bra för "allmänna glasyrändamål".
Glasyren måste vara siktad, om man inte vill rengöra munstycket ideligen. Litet tjockare konsistens än vid doppning, så att krukorna inte blir för våta, och använd ställmedel.
Ett arbetstryck på ca 2 bar brukar vara lagom. För högt tryck: glasyren "torkar" redan i luften - För lågt tryck: man får en droppeffekt i stället för en dimma (lågt tryck / droppeffekt kan utnyttjas i dekorationssyfte)
#4, #7… Toppenbra svar nu vet jag mer! Tack.
Jo, just det det är väldigt viktigt att använda ställmedel i glasyren som Bosse skriver om annars får man hypertunna glasyren för att få det att flyta bra och kan som sagt bara spruta lite i taget. Viktigare än glasyrens tjockhet är kompressorttycket. Min förra kompressor hade fel på sin mätare och följdaktigen hade jag mycket problem att få sprutet rätt, antingen så orkade inte glasyren komma ut eller så blåste den nästan av krukan. Men det krävs en del test för att se vad det ptimala trycket är på just din grej.

Hmm, jag har aldrig användt ställmedel… det går bra ändå…
Japp är ni med nurå… GLASERA ÄR KUL!! det är nog första gången jag säger det jag hoppas att det inte blir den sista. Alltså en sprutpikka från jula a 299:-. Det visade sig vara ett bra köp.
En gammal pall med snurrfunktion fick agera kavalett eftersom jag inte har någon. Inget ställmedel eller uttunning av just den glasyren jag använde då. Trycket och färgmängd/sprutbilden fick man kläm på fort. Jag höll till i en gammal lada i anslutning till verkstaden, allt funkade såååå bra jag är helnöjd! Jag kommer givetvis fortsätta att doppa mindre saker men detta är guld värt för stora arbeten. Nu återstår det bara att se om glasyren lade sig tillräckligt tunnt/tjockt efter bränningen. Och nästa gång blir det cyklop på.. jag hade bara mask nu. Eller varför inte snickra ihop ett sprutskåp:))

Så spännande Elorion, du låter väl oss veta resultatet?