Bortskämd ?
Fy sjutton, jag köpte en lergodslera som jag aldrig använt innan och drejade ett gäng blomkrukor, óch ställde dom som vanligt på tork i torkrummet. 60% slog sej skeva under torkningen runt kanten. Jag har nästan aldrig något som slår sej så, utan ställer allting in krukor mm, möjligtvis med plast över till följande dag.
Nu blir jag ju lite fundersam, är jag bara bortskämd med mina ordinarie leror eller upplever ni att olika leror slår sej extremt olika? Nu är det ju ett tag sen jag jobbade med lergodslera och kanske minnet är dåligt? Jag räknar ju inte med porslin nu, för det är ju exeptionellt…
Och om någon har tips på en lergodslera gul eller gulröd /ljusröd som inte slår sej och är lämplig för blomkrukor så tipsa gärna mej…:D
Jag tycker att olika leror slår sej olika mycket. Det är som om vissa leror "minns" att de har varit lite skeva i fuktigt tillstånd och går tillbaka dit när de torkar, medan andra leror inte kommer ihåg någonting.
Jag tycker nog att lergodsleror förändras mer. Täcker alltid mitt lergods med plast ett par dagar. Sen är allt ok. Men det är väl olika med lergodsleror också. En del mer andra inte. Vad vet jag?
De danska naturlerorna från Höyslev (finns på cebex till ex.) är bra tycker jag. Passar bra till krukor. Finns gul, rödgul och röd har jag för mig.