Drejskiva
Hej
Vilken kul sida jag hittade av en slump. Jag är en glad amatör som hittills bara gått på kurs i keramik aldrig jobbat på egen hand. Jag tycker det är kanonkul och funderar på att skaffa en liten ugn och drejskiva till garaget så jag även kan hålla på hemma när jag får tid. Problemet är att hitta nåt som passar. Jag har kollat begagnat till och från på blocket sen i våras och det säljs ju inte mycket begagnat direkt. Är det någon som vet andra annonsplatser som kanske är bättre. Jag hade tänkt mig en elektrisk drejskiva för det är det enda jag har erfarenhet av men det säljs ju en hel del sparkskivor, är det bättre som nybörjare/hobby alternativ? Spontant låter det jättejobbigt att jobba med en sparkskiva men vad vet jag. Tacksam för allehanda tips på vad jag kan tänkas behöva i en liten hobbyverkstad.

Du kan ju även höra av dig till olika återförsäljare som säljer nytt, om de hört något.
Då kan du ju även passa på att fråga vad de rekommenderar, spark eller elektrisk.
Mineral AB Dunit i Höganäs är en början; 042-333216
Ja, vist är detta ett jättebra forum, tyvärr har jag inte varit här så ofta som jag borde. Jag har drejat både vid sparkskiva och elektrisk. Man sitter helt suveränt vid en sparkskiva, men det är svårt när men vill göra större grejer.
Lasse Östman har en hemsida där man kan annoncera gratis, både köpes och säljes: www.stoneware.net
Jag ska nog inte ge mig in på några större grejer till en början i alla fall så en spark kanske räcker, tack för tipset om annonserna på stoneware
Lena

Sparkskiva funkar fint , kan vara lite jobbigt om du ska dreja väldigt stora klösar men annars är det nyttigt att lära sig sparka först säger de vise:D
Billig el drejskiva säljes nu på www.blocket.se , såg just annonsen 2500 kr för en el drejskiva. Helt ok drejskiva för en glad amatör. Hoppas någon från iFokus hinner först.. 
Obs, det är inte jag som säljer den, jag bara tänkte tipsa intresserade…