Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3671 ggr
Rozzy
0

Billig lera

Nu i går var min gubbe förbi en billig leverantör Bo Erlander på Ringön och hämtade Rakulera, jag vågade inte ta mer än 40kg och testa med. 40% 0-1.0mm Creaton vitbrännande stengods 474. Priset när man köper så lite var hela 7:- med moms! Det är kul att testa nytt, den var förvånansvärt bra lite mjukare än den jag är van vid. Så nu har jag suttit och modellerat hela dagen 6st hästar och dagen är inte slut hinner ett gäng innan lunch.

Jag vet inte vad ni betalar kg men jag har bet typ nästan 12:- såg jag på fakturan men det var nog innan momsen kom på… ajajaj

Rozzy
0

Jag tycker det kan vara värt att vara uppdaterad när det gäller priser, fast givetvis är kvaliten och känslan viktigare.

Vavrakeramik
0

Bosse e billig. Tyvärr är Creatonleran alldeles för lös, jahg måste torka leran innan jag kör den i lerkranen. Synd o väldigt irriterande.

Rozzy
0

Ja den var lite mjuk, men det var bra att modellera med.

Men om drejleran är så lös så får man nog jobba med den lite.

doradora
0

Om leran är så lös så innehåller den väl mer vatten och då är det vatten du betalar för???

Detta har jag undrat själv när jag köpt lera som måste ligga på tork en dag innan jag kan dreja!

lotta2
0

Om leran innehåller väldigt mycket vatten brukar jag knåda den (eller krama den) till långa korvar som ställs upp i stora U:n med ändarna ner mot bordet, då utsätts  ju korvarna för luften jämt om, och torkar ganska snabbt ner till drejbar lämplig konsistens. Men givetvis föredrar jag ju att leran är perfekt när man köper den såklart, men om man har slabbig lera funkar detta bra tycker jag…:D

Vavrakeramik
0

Jag funderar på att köpa en annan drejlera om den fortsätter vara så våt. Är annars helnöjd med Creaton.

doradora
0

Jo men är det inte vatten du betalar ca 10kr kilot för?

Rozzy
0

Så mycke vatten är det inte nog inte det räcker att knåda klösen på en skiva ett par tag eller glömma stänga till påsen en stund och banka den rund i handen -den smetar ju inte och till småmuggar då drejar jag den direkt.

Större saker får man göra detta typ oxhuvud knådandet på en träskiva.

Vill jag lägga ut ett fat när jag drejar brukar jag ändå ofta varmluftspistolen. Förvånad Min lilla kompis!