Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3912 ggr
saltglazed
0

skärtråd

Letar efter bra skärtråd inte virad utan enkel. är det någon som har tips på var man köper skärtråd på rulle??

pyromanen
0

Sånt som biodlare använder till ramar är bra och billigt och finns på rulle. Man kan tvinna den själv sen om man vill ha tvinnad.  Här i krokarna finns en kille som säljer grejer till biodlare, borde väl finnas på "Granngården" också, fast jag har alldrig kollat där…

poja
0

Jag använder fiskelina.

LeWE
0

Jag har snott strängar från min granne (som har gått av) som är gitarrbyggare, jättebra!!

Dolomit60
0

Jag använder också gamla gitarrsträngar ibland. Det ska vara stålsträngar, eller till en planka. Nylonsträngar, och fiskelina går alltid av för mig

saltglazed
0

gitarr strängar låter bra. men nylontråd nja jag e rädd att tråden e svår att hitta i lergyttjan å sen ligger den ihoptrasslad åxxå. förr hade vi en jätterulle med fin skärtråd som räckte i åratal men var dom köpte den frågade jag aldrig den bara fanns där..

abbis
0

Köper rostfri ståltråd som är till för att hänga upp tavlor med .den är lite tunnare än vanlig ståltråd.finns på byggvaruhandeln.

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

gismo
0

Jag använder oxå gitarrsträngar,jättebra………………..

Rozzy
0

Jag tvinnar tunn tråd på drejskivan, eller anv den som den är.

Det finns även en smycketråd som är grym den liknar just riktig skärtråd, den köper du på panduro.

saltglazed
0

Ja jag får testa alla förslag. de e problem för mej att köra ut mycket lera i kvarnen till stor gods så jag slår leran över en tråd istället å jag har kört dubbel å trippellindad ståltråd men den går av efter ett tag. de e irriterande. nu måste jag fixxa ihop två 50 liters blomster kärl med 2 knoppar.. antingen formar eller drejar jag dom.. skärtråd simpelt enkelt borde det vara..

MiaTua
0

I leksand använde vi pianotråd, den höll bra och behövdes inte bytas så ofta för att slå leran som du gör.

Dolomit60
0

Det är klart är man pianist, så använder man pianotråd i stället…. Jag lirar mest gitarr lixom……

Försöker lära mig synth, men vet inte om man kan komma så långt på den vägen………

saltglazed
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inte skaffat nån bra skärtråd än. Men mitt mardrömsjobb e nästan klart värsta blir bränningen. Hade nåt löst i min arbetssko när jag arbetade med kanten på krukorna jäklar anamma där va en bit gummi i hälen på skon. Perfekt å putsa runda kander med. Tänk så konstiga ställen man kan hitta fina keramikverktyg på.

LenaStina
0

Wow….vilka krukorFörvånad!!! Tänk att kunna arbeta i det formatet. De väger en hel del förstår jag. Hoppas de klarar bränningen. Ska de glaseras också?

saltglazed
0

saltglaseras i gasugnen. det värsta e att det blir sprickor i dom. speciellt när man har varit kaxig å sagt att dom inte kommer att spricka..

Vavrakeramik
0

#14 Vilken teknik har du använt till dina jättekrukor? Nyfiken, ser superläckra ut. Hoppas bränningen funkar.

lotta2
0

#14, snygga krukor verkligen. Hur mkt lera har du använt till dom och dom ser ju enorma ut, hur höga är dom?

saltglazed
0

Höjden vet jag ej. men det gick åt 40 kg lera å jag har använt ett kavlingsbord å en form. nästa snäpp blir 100 liters krukor. men de här e ingenting jämfört med vad dom gjorde förr på höganäsbolaget jag har sett enorma formar uppe på loftet på jobb.. säkert över 1000 liter.. dom va bra mycket duktiga förr

lotta2
0

Javisst var dom, plus allt hårt arbete som det var då!  Då inga av våra smarta maskiner fanns. Min beundran för de gamlas kunnande och teknik  är stor…:D

Bregotta
0

#17 Verkligen jättefina krukor! Kavlingsbord och form säger du. Men jag är mera nyfiken. HUR har du gjort? Kavlar du jatte-jättestora schok som du sätter ihop i formen eller hur GÖR du? Tänker inte härma (skulle inte klara det)Fundersam Flörtär bara nyfiken Känner mig lite dum men kan inte låta bli att fråga!Skrattande

saltglazed
0

Jag kavlar ut stora plattor jag skär till och plattar ut i den 2 delade formen sen när påda sidor är fyllda så sätts formen ihop. ganska enkelt men svårt å göra det utan sprickbildning i fogarna. De e inge fel å härma tekniken. bara man hittar på en egen form..

Bregotta
0

#20. Häftigt! Är det inte svårt och jättetungt arbete? Formarna - har du gjort dem själv i gips eller? De måste ju vara enorma?

saltglazed
0

Tungt nej jo att lyfta formhalvan med lera är tungt annars e det inte speciellt tungt. Formarna är gamla å finns uppe på loftet bland damm å spindelnät. har burit ner flera intressanta formar därifrån. å det gör man bara på dagtid å inte på kvällar de e lite obehagligt där uppe tiden står lixxom still där…

Rozzy
0

vilken vind!

kinnekulle
0

Wow, vem skulle inte vilja ha en sådan vind! Skitläckra former, jag håller alla tummarna för att de klarar sig utan sprickor.  Hur menar du att tiden stått still, har du hört något….

saltglazed
0

Vi har all vår nuvarande tillverkning å försäljning på bottenvåningen. går man en trappa upp så finns där en gammal verkstad som inte används idag. drejskivor, bänkar, hyllor å överallt så finns det gamla tändsticksaskar en gammal matlåda å annat diverse som arbetare lämnat efter sig. det har inte jobbats däruppe på över 50år. å ingen har städat där heller det står som man har lämnat det då. och i ett annat större rum ligger alla formarna stapplade på högar från golv till tak. det enda ljuset man har är skenet från en ficklampa. spännande men samtidigt lite kusligt

Elorion
0

Kanske en sevärdhet i sig. Det låter lite kusligt.

Som en härlig sjörövarskatt… mums. Får du knäppa ett kort och visa här? Jag blir såååå nyfiken. Jag förstår om du inte kan göra det också, dumt att väcka ett spöke som sover..

saltglazed
0

Finns det spöken så finns dom där de e jag säker på.