Fyle-lera
Hej alla inlägg om Fyle-leran.
Fyleleran bereds hos oss, Eva och Åke Nobling på Lokatta Keramik på Gotland. Att det görs på Gotland och inte i Skåne där leran grävs upp beror helt enkelt på att vi råkar och vill bo på Gotland. Tidigare gjordes beredningen av Fyleverken i Skåne, men dom slutade med det p.g.a.att dom tyckte lönsamheten var för dålig. Då tog vi över eftersom det var det ända sättet för oss och även andra att kunna fortsätta arbeta med Fyle-leran. Att bereda leran innebär att den går genom en lerkross, därefter slammas med vatten till filmjölkskonsistens, siktas för att få bort småsten, grövre sand, rottrådar och dylikt. Därpå filterpressas den till rätt fukthalt, sedan vacumknådas och paketeras för hand. Sen är det alltid bra att den får ligga och mogna ett tag, precis som ost och vin. Månader eller år, den blir bara bättre.
Hälsningar från Eva o. Åke Nobling på Lokatta Keramik

Kul att veta hur ni gör och lite historik kring det hela. Jag tycker väldigt mycket om att arbeta med Fyleleran + att den är så vacker. Tycker det är jättebra att det går att få tag i den och att jag alltid fått otroligt god service från er! Jag återkommer så snart min lera är slut!
Jag är så glad att jag hittat fyle-lera igen - min absoluta favorit. Har turen att bo utanför Uppsala så jag handlar fyle på Sintring.
/Sara
/Sara
www.solhemskrukmakeri.se
Jättenyfiken på att testa leran,efter allt man hört om den, ingen som ska beställa och testa i mellan Halland så vi kan dela på frakten??
#3.Jag ska till Gotland vecka 27 så jag hade tänkt släpa hem lite. Får se hur mycket vi får plats med… kanske kan jag köpa med mer än jag behöver(beror på hur mycket plats som finns på flaket. en pick up, och hur tungt jag får lasta
)
Bor utanför Kungsbacka så det får hämtas där i sånna fall..
#4, vore ju superbra i så fall. Kungsbacka är ju inget problem för mej.
Lokatta, klart ni borde ha en återförsäljare på västkusten så man åtminstone kunde köpa ett provpaket av varje sort…;D
#5. Ok, är du intresserad av att få ett pkt av varje sort i så fall?
Nej, jag kan nöja mej med 1 pkt av Fyleleran 25 RV, 1 pkt av ljus 35SF och 1 av Gotlandsleran. Men det beror ju på vad du har plats för på flaket och kan ta med, jag kan tänka mej mer om du har vikt över…:D Snällt i alla fall, Rakulotta.
Ja använder Fyle-leran och gillar färgskiftningarna..kunderna blir också intresserade när man berättar att man jobbar i svensk lera..
Det var på gång att det skulle bli mer glasyrrecept..på er hemsida..vill gärna ha en grön + turkos glasyr som passar fyle..eller finns det någon som har tips om det??