Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 2397 ggr
lotta2
0

Gipsproblem

Mina gipsgjutningar har fått ett underligt problem, yttre lagret blir liksom poröst och trillar av i små flagor? Vilket gör ju vissa kavlingsformar oanvändbara.

Någon som vet varför detta händer, samt hur jag ska slippa det? Jag använder släppmedel av Cebex penslat på formen samt vanligt Primosupra 68 gips, blandat som det ska enligt vågen. Formarna detta hänt med har dels varit vanliga plastformar samt när jag gjutit mot en moderform i gips.

Mycket tacksam för idéer…

lotta2
0

Bäst lägga till att deta inte inträffar hela tiden utan bara helt plötsligt då och då på olika formar. Vilket gör det faktiskt ännu mer irriterande egentligen då jag inte vet varför det händer….

tomica
0

Kan det vara åldringsfenomen..? eller är dom kanske färska….

dom formar som jag kör i rollermaskiner om dagarna håller ca 50-60 omgångar till byte och dom som bara används till fyllning utan mekanisk påverkan håller för ca1000-2000 fyllningar….

lotta2
0

Nej, gipset är helt nytt och formen blev alltså flagig redan när jag tog loss den, så dom ör helt nygjorda. Funderar på om det kan vara för tjockt lager släppmedel som gjort detta, eller om släppmedlet skiktat sej och var dålit omrört? Ska testa med gammalt hederligt vaselin och se om fenomenet kvsrstår i morgon.

tomica
0

Kan det vara luft i gipset då..? ibland behöver man röra i grytan för att få bort ev luft.. men är det ytliga flagnor så…  hoppas det löser sig..Glad

kinnekulle
0

#3 det låter som om det var för tjockt med släppmedel, men då brukar ytan liksom pora sig och bli spröd, känns det igen? Kan det vara så att det var för mycket vatten i blandningen, en del ggr har jag märkt att ytan skicktar sig om det står för mycket vatten på ytan innan gipset torkar. Men vad svårt det va och beskriva i ord, förstår du hur jag menar? Hoppas det löser sig för dig.

janet
0

Jag använder natursåpa som släppmedel, men de gånger såpan legat tjock och inte varit riktigt torr har gipsen bettet sig på det viset du beskriver.

bosse-cebex-gbg
0

Det kan bero på för ett för tjockt skikt släppmedel. Släppmedlet skall bara ligga som en tunn blank hinna, och inte bygga upp någonting alls.

För mycket vatten i gipsen kan också skapa problem med skiktning.  Primosupra 68 skall ha 6,8 dl vatten per kg gips (därav beteckningen), men man kan gå upp till 7 dl om man behöver litet tunnare blandning.  

Bosse

lotta2
0

5 o 6, jag tror det stämmer med släppmedlet, det vbar det jag började misstänka. Hur ska man lämpligast tvätta rent en form som fått för tjockt lager släppmedel på sej? Tvålvatten?

Lite lurigt det där, tar man för lite så sitter det som berget och släpper inte, tar man för mycket så flagar gipset. Hmm, gyllene medelvägen som gäller tydligen..;D

sissan
0

Jag använder vanligt hederligt diskmedel .Det har funkat ialla år och släpper jättelätt-stryker på det några gånger och låter torka mellan varven.

Jag har ibland samma problem  med gips som har flagat och varit poröst i ytterlagret precis så som du beskriver.Men jag vet med mig att jag har använt alldeles för mycket vatten vid de tillfällena.

A.M.L.
0

Gjorde en "knådskiva" för ett tag sen, blandade "lite på känn" (ingen vidare exakt känsla den dagen…) för mycket vatten, skivan flagar. Misslyckat!

A.M.L

lotta2
0

Kanske en kombination, men för mkt vatten är det inte hos mej iaf för jag vägde noga med vågen.  Gjöt ett par nya formar idag m tunnare lager släppmedel och det blev bra. Hoppas det inte händer mer, men nu har jag lite tips att ta i om det dyker upp igen…tack.