Hyrpris?
Vad tycker ni är rimligt pris för att få hyra in sig i en sprillans ny verkstad? Tillgång till lerkvarn, reduktions o oxidationsugn, drejskivor, alla verkstyg ingår. Enbart material tillkommer?
Hur ska man se på antalet timmar personen nyttjar verkstan? Ska man ta betalt per timma eller per månad men max antal timmar? Det är en person som har förkunskaper så jag inte behöver vara lärare.
Jag kommer sätta ugnar, blanda glasyrer mm. Personen kan bara komma, jobba och städa sin plats efter sig.
Vad är rimligt pris?

Vad mysigt du har och så jättefint!
Jag skulle nog ta betalt per timme. Men priset?……jag vet dom keramiker som tar privatelever och tar 400 kr per timme, men då är man elev, alltså man är där för att lära. Men om personen sköter sig själv och inte "stör" dig utan att du också får jobba "ifred" kanske man kan ta 200 kr i timmen. Det är ju som du skriver sprillans nytt allt och rubbet av verktyg m m ingår.
Jag har en kompis i Göteborg som köper timmar i verkstad hos keramiker. Jag tror hon betalade för 25 i stöten och det kostade typ 1500 kr. Kommer inte ihåg exakt. Och så får hon till det köpa allt material av keramikern. Hon får inte ha med sig eget. Jag kan kolla lite noggrannare vad priserna var… mitt minne sviktar…
Jag ringde och frågade min vän och fick dessa svar. Så här var det, jag kom ihåg lite fel… Hon köper 25 drejtimmar vid skivan i stöten för 25:-/timmen. Hon får boka drejskivan i förväg.
Utöver drejtiden får hon betala för lera 20:-/kilo. Glasyr och bränning betalas efter storleksmått, en liten rackare på 10cm bredd kostar 10 kr att bränna.
Själv tycker jag det är lite märkliga priser för materialet/bränning. Skulle nog själv ta ett enhetspris för leran där glasyr och bränning ingår, typ 50:-/kilot.
Hoppas du fick lite ideér av detta.
Jag tycker idéen med klippkort är bra, så köper folk ett klippkort som dom kanske inte utnyttjar all tid på …;D
Nej, men allra bäst tycker jag det vore om man hade en fast en som betalade ett överenskommet pris oavsett hur mycket den personen utnjyttjade verkstaden, plus tillägg för förbrukad lera mm. Då vet du ju exakt hur mycekt som kommer in vaje månad också. Tja, man ser ju ibland verkstadsplats som annonseras ut på blocket ex, då brukar det ju enbart vara en plats i en befintlig verkstad, och kosta mellan 500-700 kr men då ingår ju ofast att man få ha med egen drejskiva mm. HAr sett 1500 kr per månad om maskiner ingår. Hade väl själv tyckt att minst 1000-1500 kr den summan är mer rimligt med tanke på vad grejerna faktiskt kostar. 25 spänn i timmen var ju svinbilligt tycker jag. Jag hade klart tagit bra mycket mer än det.
Se bara till att ni har fasta regler vad som gäller för rengöring, nedskräpning etc…Alla har inte samma uppfattning om rent som en själv. Jag hade en avlägsen bekant som lånade en timme i min verkstad en gång och det gör jag aldrig någonsin om. Hon glaserade med en järnoxid glasyr och glaserade för tjockt och satt och skrapade ner glasyren i spannen och häften träffade golvet istället och trampades omkring överallt. Nu ett år senare har jag nog kanske fått upp allt från golvet ( gammalt betonggolv) och har varit så irriterad varje gång jag jag tvättat golvet sedan dess….Samma person som brände en lergodspotta i min ugn som lovades vara stengods…Inte att undra på att min verkstad är stängd för andra efter den erfarenheten…:/
#4 Vilken otur du haft….

Tycker det där är en jättesvår fråga !
Beror ju också på om/vad man tar betalt för bränning, material, och sånt.
Det är ju en enorm skilnad, mellan om man är tvungen att närvara hela tiden, material, och bränning ingår, å ena sidan, och åndra sidan om man bara hyr själva drejstolen ett par timmar, och klarar sig själv.
Slutligen är det ju beroende på vard man kan få folk att betala för det, och hur stort ens eget behov (av pengarna) är….. Jag menar det ska ju också gå ihop lixom….
För en kunnig keramiker, som kan sätta sig ner och producera i ett patr timmar, är ju 200 spänn bara något vederbörande lägger inn i priset, när harn säljer grejerna. För en som just har lärt sig dreja, och lite till kan samma 200 sänn kännas totalt orimligt, och oöverkomligt…..
Kanske handlar om vem man vänder sig till, och hurvida det är mer kursverksamhet, man vill ha, eller om det är mer en slags öppen produktionsverkstad……
Möjligen kan det kombineras med nån slags fast pris på undervisning, bränning, lera, tid vid drejskivan etc.
Själv skulle jag nog föredra fast undervisningstid (om det var min egen verkstad) och kanske hyra ut andel som timbaserad andel i produktionsverkstad eller nåt. (Jag vill lixom kunna välja att arbeta i några timmar, utan att bli avbruten)
Men som sagt: Jag tycker det är svårt !
Det är kanske inte så mycket till svar förståss, men jag försöker mest resonera omkring det - ibland kommer man svaren närmre enbart genom att lufta olika aspekter av frågan tycker jag…..
Hoppas du kan använda det till något ändå……
Jag kollade Alvikstorpet som är en slags öppen verkstad. Där bokar man in sig för tvåtimmarspass och betalar 100 kr för det. Alla maskiner och sådant finns. Sedan tillkommer 60 kr kilot för lera + glasyr.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
60 kr per kg, oj, klart att jag förstår att timpriset var lågt. Gungor och karuseller…:D

#8 kanske bränningen ingår i priset?
#9, Jo, klart det borde göra det med det priset. Men det är väl också en väg att gå, att ha en mindre timkostnad och högre kilopris. Finns ju många vägar att gå, några tar ju extra betalt per kg som ska brännas också…Eller per decimeter, jag har hört massor av olika varianter. Huvudsaken man hittar ett prisläge man själv känner sej nöjd med. Är det en fräsch och trevlig verkstad m mykt utrustning så är det ju värt mycket mer än en sunkig källarlokal m knappt några saker eller glasyrer.

Tack för alla synpunkter. De är värdefulla. Materialavgiften kommer från nu vara 45 kr per kilo lera hos mig. Då ingår glasyrer, bränning o att jag sätter.
JAg kommer ha öppen verkstad där man ska jobba själv, för de som gått tex två terminers kvällskurs här eller som går en pågående kurs o kan öva mellan gångerna. Har bestämt att det kostar 50:- per timma, de får sköta sig själv men jag kommer att kolla till dem ibland. Är man då 3 timmar per vecka så blir det 600:- per månad. 6 timmar per vecka blir 1200:-, ganska mycket i hushållsekonomin men otroligt bekvämt.
För en som jobbar här mer så känner jag att jag vill ge lite rabatt på det timpriset. Kanske ska man sälja klippkort och då ge en liten rabatt. Klippkort har ju den fördelen att jag slipper ta emot pengar varje gång personen kommer.
Betalar man mig istället 1200 kr i månaden oavsett om man är här 0 timmar per vecka eller kanske 20 en annan, det funkar ju också.
Frågan gäller en tjej som gått 1 år på keramiklinje men ännu ej har möjlighet till egen verkstad.
Jag tänker högt o känner mig lite virrig i diskussionen men är det ändå inte justast med timpris och rabatt efter visst antal timmar per månad/termin. Då gäller samma för alla, även om man bara är amatör. Vet inte.
Vad tycker ni?

Vävra, vad bra att du tog upp det här för jag får förfrågningar ibland om att få jobba i min verkstad och tycker det är väldigt svårt med priserna. Tycker att du resonerar vettigt och priset du tar för lera, glasyr och bränning är ung samma som jag tagit. Jag bränner inte annat än min egen lera i min ugn, om nån frågar får de köpa leran av mig, på det viset är det lättare att ta betalt för bränningen dessutom.
50 kr/timmen låter rimligt men jag vill gärna begränsa tiden lite så klippkort tror jag inte passar hos mig, min verkstad är inte så stor att jag skulle kunna ha någon hos mig dagligen, för min del skulle det passa bättre med en bestämd dag/v eller möjligen två. Samtidigt vet jag inte hur jag skulle kunna jobba själv då? Jag är van att rå mig själv och kunna göra saker när det faller mig in, jag är lite rädd för att bli begränsad i mitt eget arbete men det kan ju också bli en tillgång och inspirationskälla? Nu är det nog jag som är lite virrig o tänker högt för det känns så svårt att låsa sig vid nåt som man ångrar sen
Vävra, med eller utan moms? Jag tycker att både ditt lerpris och ditt timpris för öppen verkstad är för billigt. Om du jämför med studiecirklarna så tänk på att dom inte momsar, men det gör väl du? Plus att du själv ska betala in dina sociala avgifter.
/Sofia

#13 håller nog med när jag tänkt efter. Vad betalar man t ex på gymmet? Eller när man går och bowlar. Vi är nog dåliga på att ta betalt! 100kr/timme är nog inte helt fel.

Jag tänker priser inkl. moms.
Öppen verkstad blir vissa bestämda tider/dagar.
Den tjejen som ev. vill vara här mer, räknar jag med även kan vara en inspirationskälla (hon har ett års keramikutbildning) Det är i och för sig även kursdeltagarna. Ibland gör de snygga experiment som jag inspireras av.
Hos mig får man ej längre ta med lera hem o göra saker, även om man betalar materialet. Jag vill ha in en hyra också för att täcka allt merarbete det. Så himla kul är det ju inte just att sätta ugnar…
Sen har jag redan nu (öppen verkstad börjar i september) fått frågor om de får ta med sig en kompis eller sina barn på öppen verkstad. Hur ställer man sig till det. Är det okej att bara en av dem "kan" verkstan o lite om keramik? Givetvis får de ju betala o kanske nån kompis blir sugen på en kurs???

Det är verkligen skitsvårt med priser och att ta betalt. Jag vrider och vänder fram o tillbaks.. tänker mig in i de som ska betala.. och jag som ska ha betalt för allt arbete och den kunskap jag har.. det är inte lätt!