Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 6721 ggr
Tistel-
0

Lacka lera?

Jag ska göra en kruka, men iom att jag inte kan bränna den så tänkte jag att efter torkningen att måla och sen lacka, så det ser på riktigt ut…

någon som har erfarenhet av detta? Blir resultatet bra?

mangobango
0

Min spontana reaktion är usch va tråkigt… kan du inte ta kontakt med någon som kan bränna den åt dig? Eller gropbränn den själv? Dvs gräv en grop som du fyller med brännbart material och lägger krukan i och sen fyller på med mer brännbart ovanpå som kvistar, löv mm. Kan ju bli ett spännande projekt…

Att bara lacka och måla leran gör den bara något mer tålig, den kommer inte hålla i längden. Ömtålig för stötar och vatten.

Tistel-
0

jo absolut kan jag det men det är ganska bråttom hehe, så den behöver inte hålla i längden…  Ser det "på riktigt" ut tro?

A.M.L.
0

Det blir en engångskruka… lite hårdare blir den om du stoppar in den i "köksugnen och bränner på högsta, så länge du hinner"…

A.M.L

Elorion
0

Jag brände ett par krukor i majbrasan förra året. De vart lokalt svartbrända… kan man säga så… ja, ja jag provade iallafall att spruta klarlack som man har till bilar på dem. Visst vid första anblicken så vart det mer stuns i det svarta och blanka vart de också MEN på mig kröp det lite i kroppen när jag tänkte på vad jag hade gjort… Så de "råkade" gå sönder i slänten hehe.

En skröj är iallafall att rekommendera innan du målar. Testa vettja. Utan skröj så blir det nog inte så hållbart iallafall.

Tistel-
0

Ok tack för tipsen=)