Bränna
Hejsan allesammans!
Har en fundering på hur jag ska gå till väga med bränningen….
Har gjort en stor och bastant version ( ca 20 cm. )av en blomma, dvs kronbladen mm. Har format en del av stjälken men denna del är högst 7 cm hög. Har försökt göra botten av stjälken så plan som möjligt men jag är ändå rädd att den kommer att tippa omkull i ugen. (jag vill inte göra stjälken lika bred, och därmed stadigare, som själv blomman eftersom detta skulle se knäppt ut
)
Finns det någon som tar tips på någon ställning som man kan bygga så att denna skulptur inte tippar omkull i ugnen? I glasyrbränningen får den ju helst inte nudda i något förutom längst nere på stjälken.
Hoppas på svar
Om stjälken är någorlunda tjock, kan du göra den ihålig nedifrån, en bit upp. Som stöd använder du en lerklump där du stuckit ner en porslinspinne/rör, som kan vara 8-10 mm i diameter. Skröjbränn stödet, och måla gärna litet plattengobe på den uppstickande pinnen. Sedan trär du på blomstjälken, så att blomman står stadigt under glasyrbränningen. Gör hålet i stjälken litet större än porslinspinnen, så att det "glappar" litet, eftersom leran krymper, men inte pinnen… Har du ett trasigt rör till ett termoelement, duger det fint som "pinne"….annars finns det nya porslinsstavar.
Nån som har fler knep på lager?
Bosse
Finemang…vilket bra svar jag fick! Bosse- vet du vart man får tag i sådana där porslinsstavar?
Tackar och bockar 
Ring mig!
Alternativt bygga en liten hållare av lera så att blomman inte står på stjälken utan vilar på själva blomman på denna ställning.
Eller bränna stjälken för sig och fixa i efterhand med epoxy?
Ja, epoxy blir urstarkt, särskilt om de limmade ytorna lämnas oglaserade…

tal på epoxy. håller det för utomhussaker oxå???
Limmet i sig själv klarar väta och frost, men om det underliggande godset får dra i sig vatten, kan nog epoxyn spjälkas av, som vilken glasyr som helst…