Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3599 ggr
pyromanen
0

Bottenventiler?

Vart köper man bottenventiler till handfat?

lotta2
0

På byggaffärer är dom skitdyra 155- 175 spänn inget ovanligt här har jag sett. Kolla med din rörmokare,  dom brukar vara billigare,  annars vvs firma.

Rozzy
0

Hör av er om det finns hittar bra pris, jag vill ha mig ett litet handfat.

Ulle
0

Jag såg att de hade på Cheapy här i Varberg för ca 80kr vill jag minnas. Det var ett tag sen men det är det billigaste jag har sett.

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

lotta2
0

Ok, förtydligande av mej, finns ju massor av olika modeller.Den jag kikat på som kostar ex 159 kr på ClasOlsson. På min Cheapy skulle dom ha 155 kr för en sådan…Måste ju kolla din Cheapy Ulle!! Vilken skillnad.

Rozzy
0

Det är lite knepigt att räkna ut krympningen men man kan ju testa sig fram….

Ulle
0

Ja, kolla! Jag har för mig att den kostade ca 80kr. Men jag kan ju ha fel också… och det var den typen du visar bild på.

pyromanen
0

Jag var på Clses Ohlsson för ett tag sedan efter dendär, men då hade de slutat ha den!?……  skulle inte heller få hem den igen altså.

Om hålet blir lite för stort måste vara ok, det fixar väl packningen?

lotta2
0

#7, ja, jag vet att den finns i deras webshop iaf. Men säkert har din lokala rörmokare ett gäng hemma, och det skulle som sagt inte förvåna mej om dom var mkt billigare där…

abbis
0

Man måste tänka på tjockleken på på botten av fatet då det även där är ett visst mått för att få tätningen att täta. Mät hålet när det är läderhårt och lägg till 1 cm på leror som krymper ca 10%..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Rozzy
0

Ja just det tjockleken. Har du drejat handfat abbi.s?

Rozzy
0

Sen är det ok om den har ett hål där vattnet rinner ut innan handfatet svämmar över. Hemlis

Det är ingen nödvändighet men jag föredrar detta med tanke på mitt förflutna som aktiv treåring så har jag vissa erfarenheter…

abbis
0

#11 Men du drejar dom väl inte dubbelväggiga så att vattnet kan rinna ut i avloppet?

Jag har drejat några handfat för att testa..Ett tips är att kavla några provbitar där man testar tjocklek och diameter innan man ger sig på ett fat..

lotta2
0

11, vad gör skillnaden med att det blir blött på golvet lite tidigare med ett hål, eller något senare m ett hål utan då vattnet svämmar över,  om det nu inte är dubbelväggigt och hålet fungerar som ett bräddavlopp? Annars rinner ju vattnet ändå ut på golvet? *Fundersam*

Ulle
0

Nu måste jag korrigera mitt tidigare inlägg:

Jag påstod ju att de tar 80 kr för bottenventilerna på Cheapy i Varberg. (Det gjorde de förra året när jag var där.) Nu är dock priset 179 kr. Inte så billigt som jag trodde med andra ord…

lotta2
0

Aha, troode väl intet jag kunde sett så fel. Dyra är dom hur som helst. Ska kolla m min vvs-kille när jag ser honom igen om man inte kan få dom lite billigare…

pyromanen
0

Men rörmockarna måste väl köpa hos nån grossist …… vilken ka det vara?

rakuLotta
0

Det är inte alltid det är billigare hos deras grossister. Våran ena toastol pajade och min man åkte och köpte en ny på hornbach. Den kostade 3000 kr och han hade trott den skulle vara billigare. När vi pratade med våran VVS-kompis så sa han att på Rörpojkarna där de köper så kostade den 3500 kr plus moms. Samma märke.

pyromanen
0

Knepigt!

Och hos lokala byggfirman här kan man köpa toalettstolar för 1800… då är de från Polen, men jag tror inte det är dålig kvalité.

rakuLotta
0

Kanske nåt att ge sig på…. dreja toalettstolar… eller kanske inte när jag tänker efter… Skrattande

abbis
0

Köpte själv en bottenventil av vår lokala rörnisse fick ge 350:-.PÅ nätet kan man köpa exakt samma för 149:-..

Vavrakeramik
0

Våran Rörläggare sa att vi kan köpa toastolarna billigare än vad han kan som grossist, så konstigt det kan vara…

lotta2
0

Beror ju helt på det är för grej. Men samma sak gällde när vi skulle köpa en kran till badrummet. Den billigaste på vår utvalda model  var Coop forum flera hundra billigare på samma grej än rörisen kunde vara. Detta tydligen beroende på att dom (coop)  räknas på något underligt sätt som grossister dom med. Fattar inte riktigt hur det hände ihop, men klart var att på vissa saker skiljde det en hel del. Andra saker var rörisen betydligt billigare på…Så man får kolla runt…Men ofta är det ju dom med enorma volymer som kan hålla nere priset.

Rozzy
0

Jadu lotta2 Skrattande tror du jag vill ha mitt hål rakt ut på golvet, jippi då blir det vattenlek som när jag var tre år.

Rozzy
0

det finns flera sätt att läsa översvämninhsproblemen

Tuggummi i det lilla hålet… nä skämt o sido antingen gör man dubbel som abbi.s säger eller så köper man ett avlopp som mina nya handfat med ett extra utlopp kollpat, och då är det bara ett hål du gör.

lotta2
0

Men varför vill du ha ett bräddavlopp? Har du ingen golvbrunn då alltså?

Rozzy
0

jo

lotta2
0

Nehej,  jag är bara nyfiken för många köpehandfat har ju också skippat den funktionen… verkar ju onekligen lite knöligt att dreja dubbla vägger m ett avlopp emellan, och svårt att få till plastmojen till avledningen på brädavloppet …men vad är väl livet utan svårigheter…

vibeke
0

Googla på Rinkaby rör i Blekinge. Möjligt att de har bra pris.