drejarm?
Har ev. tänkt investera i en drejarm som hjälpmedel till drejskivan. Har genom cebex fått info om en som ska monteras på shimpo drejskiva men som även går på andra (jag har en brent) Har nån erfarenhet av en sån drejarm? Kanske nån bild? Vill gärna ha lite mer info innan jag köper den.
Jag har en gammal model, tror den är hemmabygd av en gammal keramiker. När jag köpte den hade jag mycket problem med mina händer och svårt att centrera de större klösarna så jag använde den som en centreringshjälp. Sedan har jag sågat ut profiler ur stålplåt (ihop med trä för styrka på baksidan) och använt den som en indrejningsarm någon gång, men jag tycker att det går ungefär lika fort för mej att dreja tallrikarna som att använda den. Men visst blir de bra jämntjocka och så. Anledningen att jag inte använde den nu är att jag dels har bättre styrka i händerna, samt sällan gör tallrikar.
Men jag vet en tillverkare som gör en arm till din brent som passar perfekt utan att du ska behöva borra igenom plastkåpan på Brentskivan. Jag ska leta fram infon till dej, Lewe. Vad som är viktigt är att den sitter fast ordentligt för det är ett otroligt tryck i armen när man pressar ner armen.

Vad är en drejarm?
Jag trodde det var keramikernas motsvarighet till musarm 
Skämt åsido, det måste ju vara en bra hjälp för att undvika en del av de arbetsskador som keramiker verkar drabbas av.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Tack Lotta2, vore bra om jag får tips på nån bra variant.
Jessica, en drejarm är en ungefär som en indrejningsmaskin fast bara en lös arm som man monterar på en drejskiva. Man kan antingen använda den som en indrejningsmaskin mot formar etc, eller som en ren hjälp för att centrera klösen. Jag bifogar en bild på hur indrejningsarmen som hör till Shimpo drejskiva ser ut. Jag hittade bilden på nätet.

Aha… nu förstår jag. Det är kanske bra för de som sitter hela dagarna och drejar.

Lotta2 var hittade du bilden? Har du nån adress?
Lena, här är länken från bilden jag hittade. Annars kan du söka på shimpo jigger arm för det heter den. Vad skulle den kosta från cebex? http://www.sheffield-pottery.com/product_p/sja.htm

6990 tror jag det var plus moms. Tack för hjälpen.
Lena, kollade du den andra länken jag skickade till din inkorg?