Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3493 ggr
koko
0

Sågspånsugn

Undrar om någon testat göra en sågspånsugn? Alltså bygga upp en ugn av tegel, fylla med sågspån och låta detta svartbränna godset.

Jag tänkte prova på detta, tänkte nog inte skröja först, det ska inte bli bruksföremål.

Undrar några saker, hoppas någon kan dela med sig av sina erfarenheter..

*

Hur länge har ni låtit godset torka innan, har förstått att det måste var helt krutttort?

*

Hur länge har det brunnit, när har ni plockat ut?

*

Problem med att hålla liv i elden? Hur mycket syre får lov att komma in? Det måste ju brinna…Samtidigt ska syret reduceras så det blir svart gods..

Ulla
0

Jag är också väldigt nyfiken på om det är någon som testat det här. Det verkar ju ganska lätt när man läser om det, men det är säkert inte så enkelt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

koko

Det låter lite jobbigt att bygga en hel ugn bara för att svartbränna… Fins det någon speciell anledning till att gå tillväga så?

När jag har svartbrännt så har jag grävt en grop i marken. Eldat i gropen så att fuken försvinner. Lagt grova pinnar och grenar runt kanerna och i botten. Pregat i tidningspapper och sågspå i krukorna och fyllt på med sågspån runt om. Sen har jag futtat på. Låtit det ta bra fyr, täkt med blöta plankor och överst med jordkokor.

Det där med att det ska vara snustort, är samma som vid vanlig bränning. Om du håller hanleden mot föremålet så ska det inte kännas kallt.

Det är egentligen inte en reduktion som du är ute efter utan en förkolning. Förkolning och reduktion är två kemiskt sett olika saker. Jag har försökt ta reda på mer vad det egentligen innebär med en förkolningsprocess men ännu inte hittat någon kemikunnig person som kunnat förklara det hela. 

I vilket fall som så brukar det inte bli jättetätt med plankor och jordkokor, utan lagom.

:)

koko
0

Bygga upp, mera. Har läst om 2 varianter: oljefat som "kläs" invändigt m tegel samt bara bygga upp med tegel, inget murande eller så. Lock i plåt ovanpå allt.

Vad tror ni?

Ok, då ska det inte reduceras utan förkolas, bra att veta.

frykis
0

jag var hos Dan Leonette på Gotland i juni, han inspirerade mig till sk sawdust-firing som han kallade det. Han blandade sågspånet med oxider och salt. Jag ska prova i höst någon gång och ska berätta hur det gick, nu först i helgen ska jag rakubränna med min nya T-materiallera. Återkommer med rapport om det verkligen är värt att köpa så dyr lera.

Ulla
0

Här är så kruttorrt så jag törs inte bränna alls. Ledsen Jag väntar till hösten eller tills det kommit ett ordentligt regn.

_
_

avalon
0

Jag har bränt sådär i "tegelugn" och det var inte så avancerat som det låter, vi travade bara tegel några varv, och fyllde med sågspån+keramiken, sedan la vid små brinnande vedträn över och la på ett lagom tätslutande lock. Sen tar det ju ett dygn eller nåt tills det är färdigt. Det kan vara knepigt ibland att få lagom mycket syre, det får ju inte slockna, men samtidigt skall det inte komma lågor, då spricker grejerna. Ett annat problem är att det tyvärr är svårt att få upp temperaturen så att det blir en riktigt skröj, ofta blir grejerna så sköra sen.

koko
0

Ja, just det avalon, det var så jag menade att jag vill göra. Antagligen får man trixa till "ugnen" efter hand, men de va ju kul o höra att nån provat m framgång.

(Det e bökigt att skriva med en stor bebis i knäet…;)

frykis
0

varför vill du inte skröja först, då får du ju ett hållbarare gods?

koko
0

Jo, det kanske är bäst? Men får man samma svärta då? Det kommer lite an på tiden oxå, om det hinns denna gång… Men ska det (stengodset) skröjas som vanligt??

Borde kanske ha rakulera…?

avalon
0

Det blir helt svart med skröjat oxå, så länge det är tillräckligt tätt med sågspån och brinner bra. Skröja som vanligt.

L.A.E
0

Tänk bara på att  använda skydd. Dan Leonette avänder alltid mask för ansiktet för att slippa inandas alla giftiga gaser. Hoppas ni inte har en vattenbrunn i närheten, när ni blandar oxider med sågspån och grop eller tegelugns bränner keramik.

Ulla
0

Hur då menar du? Sprids det så mycket metalloxider att det kan förorena vattnet i brunnen?

_
_

L.A.E
0

Ja om man har otur. Man brukar använda rätt mycket  metalloxider och salter,  blandat med sågspån. När ni har brännt färdigt var tar askan vägen, vad gör ni med den ? ?? För den innehåller fortfarande en del metalloxider och salter.Kan tänka mig att det går som farligt avfall om man ringer kommunen.

Man ska nog hålla på  och bränna på samma plats hela tiden. Även ha något skydd som hindrar  vattnet  att komma åt när det regnar.  Skrattande

Ulla
0

Det är ju ganska självklart när man tänker efter. Jag har bara bränt med metalloxider hemma en enda gång, och den askan ligger fortfarande kvar i tunnan. Vilken tur att jag varit så slö att "ta hand om" den.

Tack för påminnelsen, den behövdes!

_
_