Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutställningargallerierkeramiker
Läst 5190 ggr
Caths
0

Ulvakvarn

Har någon av er varit med på hantverksmässan i Ulvakvarn första helgen i september?

Eller har någon varit där och besökt den?

Vad tyckte ni om den? Vad var det för utställare?

(Har ringt och visat mitt intresse, får se om man blir inbjuden?!)

susanne.k.wall
0

Jag har stått där nästan varenda år sen slutet av 80-talet, med undantag av några få gånger. Det är en mycket trevlig marknad, mycket folk, väldigt bra arrangerat, alla glada och trevliga. Det är som en "happening" för Uppsalaborna. Är det fint väder kan det vara hur mycket folk som helst. Ett år var det världens bus, regn och blåst, många utställare packade ihop och kom inte andra dagen. Men jag stod kvar och det kom inte lika mycket folk men en hel del tog sig dit och blev besvikna förståss eftersom många hade plockat ihop.

Kraven på utställarna är att det ska vara just hantverk och det stämmer vad jag sett, nu hinner jag inte gå runt och kolla, jag står oftast ensam, men jag har då aldrig sett något "krafs" på den marknaden.

Det är ju inte bara en marknad utan ett utflyktsmål också, det är ju som en hantverksby, man kan ha egen picknick och det finns fik och grejer.

april24
0

Hej!

Äntligen något jag känner igen och kan skriva lite om. Ulva Kvarn har jag besökt 2 eller 3 ggr med några års mellanrum, minns ej hur många.

Första gången jag var där hade en designer sina alster på övervåningen i ett av husen och jag blev jätteförtjust i en cape. Tyckte naturligtvis att den var för dyr att inhandla men mina barn som var med vid tillfället beslöt sej för att ge mej den i Julklapp så det minnet finns i min garederob. Handgjord så klart. Jag är mycket försiktig med den och använder den inte gärna till vardags men jag älskar den lika mycket nu som då och det är åtminstone 5 - 6 år sedan. Inga barnbarn fanns då.

Dom är mitt riktmärke för mycket. Jag tror att det dröjde ytterligare några år innan de kom till världen.

Första gången jag var där fanns även en keramiker och hans affär. Kommer inte ihåg namnet men jag tror inte det var ett svenskt namn. Lupus Design Krukrike hette affären då.

När jag var där sista gången var allt borta.

På en våning fanns ett antikvariat och på en annan ett glasblåseri.

Naturligtvis fann jag denna plats som underbar. Har min dotter i Uppsala och när tillfälle ges skall jag be henne följa med igen till Ulva Kvarn. Det är inte långt ifrån där hon bor nu.

Jag minns också att Januz, eller vad han heter, blev arg på mej då jag ville köpa en skomakarlampa utan den här grejen man måste ha att dra det elektriska i inte fanns med. Han erbjöd men en sådan till ett hutlöst pris. Hade försökt själv att göra lampor och inhandlat sådana till mycket billigare pris.

Han har säkert temperament som en sydlänning vilket jag tror att han var?

Hur som helst så kommer jag säkert att besöka Ulva Kvarn flera gånger eftersom jag gillar stället.

Hoppas dom har hittat på nya spännande atejéer när jag kommer.

Monica

abbis
0

Vad kostar det att vara med där? kollade hemsidan men där står inget och ingen email hade dom!!

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

susanne.k.wall
0

Det kostar 300 kr per löpmeter. Så kostar det extra om man vill ha el eller bilen bakom. Ulva snickeri kan man ringa och fråga. Hoppas deras telefonnummer står på hemsidan. Annars kan jag luska fram det.

troll
0

Ulvakvarn är till salu! I alla fall en del! Skulle tycka att det vore jätte kul att skapa något till sammans med andra, men ensam är det för dyr hyra och för stort:

Kvarnhuset uppfördes i slutet av 1700 talet. 1998 härjades den vackra byggnaden av brand, och återinvigdes i juli 1999 efter omfattande restaurering och ombyggnad. Ca 227 kvm på ett plan, 1 tr och hiss. lokalen kan ev delas. Hyreslokal. Hyresvärd Uppsala kommun 7108:-/mån kallhyra 060501-090930 indexreglerat P.ide 250.000:-

http://hemnet.se/beskrivning/hemnet/14158

/Marie

Ulle
0

Wow, tänk om man bodde i närheten…

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

pyromanen
0

Varför så billigt? är det nåt dyrt som akut måste åtgärdas???

lotta2
0

ÅHhH, vilken byggnad!!!!!! Får torka av dreglet från hakan nu…*suckar djupt*

Vavrakeramik
0

Konstigt, låter som att man köper rätten att hyra lokalen av kommunen. KAnske vanligt att det funkar så förresten?

susanne.k.wall
0

Den är nog så att man köper hyresrätten till en av lokalerna. Kollarna man mäklarens annons så är en del av ritningen märkt med röda prickar. Antar det är den lokalen. Om jag minns rätt (har inte varit där på ett tag) så finns det inte nåt krukmakeri.  Det finns en fin saltugn därute. Kanske något för nån av oss eller…?

troll
0

Som jag fattar det så är det som en bostadsrätt fast lokal. Det vore ju häftigt om man kunde starta någon form av "ekonomisk förening", och skapa ett keramikcentrum…nå´t liknande ditt Vävra, som inspirerar mig mycket. Jag har aldrig varit där, men bilderna gör ju att man "dreglar" som någon skrev. I alla fall är 227kvm och dryga 7000:- för mycket för mig ensam, annars skulle jag hygga som en kobra…

/Marie

abbis
0

Otroligt billigt för så många kvadrat..Man kan undra om det dyr uppvärmning med tanke på att huset är gammalt..

avalon
0

Jag var med som utställare förra året och jag kan tyvärr inte hålla med om allt positivt som sagts. Jag såg en himla massa saker som inte var hantverk, och en del som var halvfabrikat och av varierande kvalitet. Dessutom så verkade besökarna mest vara ute efter munkar och älgkorv. Många utställare jag pratade med och jag själv sålde dåligt och nästan alla som stannade vid min monter gnällde över priserna och sa att -så mycket pengar har man ju inte med sig (mina grejer kostade 250-600 kr. Det var första och sista gången för mig där iallafall.

abbis
0

#13 misstänkte detta när jag såg bilderna från butiken som dom har på kvarnen..Masssproducerat och mängder med lågprisgrossister .Det är väl inte riktigt det man väntar sig.Är klicken kunder dessutom priskänsliga så blir det inte många som har hantverk som kan sälja där,,

Vavrakeramik
0

#11 Kul att jag är en inspirationskälla. Men nåt keramikcentrum känner jag mig inte som. Min butik e 45 kvm! Fast djävligt snygg om man får skryta!

troll
0

Jag menade inte att du var ett keramikcentrum - det är svårt att hitta ord ibland!!!Att ha möjlighet att ha kurser och utställningar m.m.

susanne.k.wall
0

Så tråkigt för dig Avalon att det blev så tokigt för dig. Jag står ju ensam och hinner aldrig gå runt och titta på allt. Förra året var jag inte med. Men i år har jag anmält mig.

Vavrakeramik
0

#16 Fast det lät bra… Glad