Fuktskåp
Någon som har det optimala fuktskåpet och hur är det konstruerat isf?
I denna värmen torkar det oerhört mycket snabbare i mitt torkrum än det brukar vanliga regniga sommrar, så nu måste jag skaffa ett fuktskåp. Är trött på att komma ut dagen därpå och allt är för torrt!
Innan har jag haft en rullhylla i stål som jag hängt plastskydd för, men det är sisädär bra. Hittade i högen på väg till tippen ett litet gammalt kylskåp som jag ska testa men antar att det nästan är alltför tätt…Vill ju ha godset lagom torrt för beskickning inte som när man sätter in det…
Någon som har ngt bra att dela med sej av?
Har haft 2 fuktskåp som fungerade bra.
Det ena byggde jag i ett källarrum (stenväggar/golv/tak), som ett "rum i rummet", med betongsten + en dörr. Större delen av golvet var täckt av div. plasttråg med tegelstenar, skröjgods etc, som simmade i vatten.
Det andra skåpet (och det enklaste), bestod av ett kasserat kylskåp (modell större, från ett storkök), där all innerisolering rivits ut för att få så stor volym som möjligt. Samma princip här, med tråg med tegel/skärvor/vatten, längst ned…
Aha, låter som mycket bra ideér Bosse, jag var ju rädd att skulle torka för dåligt i kylskåpet, och jag ville ju inte släpa in det i onödan i verkstaden. Men det lät ju som jag kan göra det iaf då, lagom storlek för lite småplock och pipar mm iaf, även om en storkökskyl låter ju betydligt bättre i storlek… Bra med tråget längst nere!
Ja, det kanske skall tilläggas att ett sådant här skåp kan bli för effektivt….om man vill att sakerna någonsin skall torka, får man laborera med "dörr på glänt", "litet mindre vatten/färre tråg" osv….
Kylskåpsmodellen skulle nog gå att utveckla med två ställbara ventiler, en i botten, en i toppen….(vilket jag aldrig gjorde, men jag tror att det är en god ide)
Sparade skjutdörrar av glas som satt för duschen i badrummet innan vi gjorde om det - tänkte återanvända dessa till ett fuktskåp. Fördelen då att jag kan använda mina "standard" spånskivehyllor med saker och ställa in hela dessa på konsoller. Meeen bortsett från just nu när det ju är extremt torkväder så är det så fuktigt i min verkstad att det inte funnits nån anledning att bygga fuktskåp… Men kanske en idé? finns säkert dush-dörrar som slängs i hela landet….

Jag använder gamla köksskåp. Inga vattentråg behövs. Där kan det stå i många dagar.
Jag anv gardrober, de är lagom i värmen. Ska det hålla längre än ett dygn får jag täcka plast.
Tack för alla bra tips, ska ta och testa flera av dom nu!
jag använder kasserade torkskåp för kläger. Väger inte mycket och bättre utrymme en kylskåp och enkla att inreda.
Ingvar