Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 2472 ggr
pyromanen
0

Lager, hur?

Nån som har en jättesmart lösning på detta?

Har hidtills haft de färdiga saker på hyllor i verkstan, har ju ingen egen butik. Men sakerna fyller på hyllor jag vill ha till annat och så blir de dammiga. Men om jag packar ner det i lådor så har jag ingen överblick….. så då har det blit att jag packar upp o ner och om igen… Sen dyker det ju upp folk hemma änddå ibland fast jag inte egentligen har tänkt att sälja hemifrån.. och då är det ju trevligt om nåt står framme…  Hur gör ni?

KeramikeniSkredsvik
0

Om varje grej är unik så är det ju inte lätt… men om det är serier så kan du väl ha en eller två framme, och en anteckning om hur många ex som du har i kartong. Och märka kartongerna väl med vad de innehåller.

/Sofia

troll
0

Bra idé Sofia. Jag har också problem med damm, har fundret på att ha någon duk/typ gamla lakan över hyllorna (mina är fristående) som man kan "lätta på" när det kommer folk. Det dammar ju igen hela tiden och det är inte så kul att visa upp!

/Marie

kinnekulle
0

Hej nr1, förstår ditt problem presis, har ungefär de samma, men jag har grejerna i gardrober typ vita ikea, däe kan man stapla och ordna bäst man vill, men jag försöker ha en hylla hyggligt tom, på så sätt kan jag plocka dit grejer som jag vill kika lite extra på, och om det kommer kunder så kan jag ta fram det jag vill visa, för mina gardrober har inte så många tillträde tillSkrattande, detta funkar bra tycker jag, har även en bänk som har hyllor på baksidan, där har jag en del.

Dolomit60
0

Känner igen problematiken allt för väl …!

Själv håller jag på att plocka ner lådor från diverse vindar, och källarutrymmen just nu. (Har flyttat ihop med min mflickvän igen, och skaffat mig en verkstadslokal)

Där hittar jag "lerskisser" och "keramiska anteckningar, brända till 1250 grader, oglaserade krukor, och färdiga krukor , som jag tänkt sälja en gång, gamla glasyrprover etc. från alla uptänkliga perioder, och tidsåldrar……. de älsta är visst från slutet av åttiotalet… Enstaka pjäser, som ingick i ett på den tiden "livsviktigt" projekt, har jag glömt att jag ens hade i min ägo sedan tio-tolv år tillbaka…. (Tjejen irriterar sig ibland av nån anledning på att jag är "notorisk samlare" av nån anledning……)

I dag är jag nästan glad att jag inte sålde vissa av dessa pjäser, och hoppas att jag är mer självkritisk i dag - och så är det problemet löst ! Generad

En del kommer att sparas av rent nostalgiska skäl, annat åker i soptunnan för att dom tar för mycket plats.

Det gör ont, och känns lättande på samma gång, och jag vet inte vilket ben jag ska stå på !

Men jag bor ju i stan.

Du bor väl på landet om jag har förstått det rätt ? (Eller i hus med gård i alla fall ?)

Vet ju inte hur mycket det rör sig om, men saltglaserat gods är ju väldigt starkt, och tål at stå ute om sommaren åtminstånde !

Kan man inte ställa en del av det runt knutarna, lite här och där som dekoration ?, eller göra en liten (trädgårds~) utställning (inomhus, eller utomhus) fullkkomligt oavsett, om man hade tänkt sälja hemifrån eller ej ? Bara för att det är snyggt och trevligt, och "för alla eventualiteters skull " ? (Om du inte redan har gjor det altså) Kanske kan man ha ett lager av grejer, så att man byter ut föremålen med jämna mellanrum (?)

Jag har ofta haft långa smala takhyllor, där jag placerat min keramik, och tjejen har varit enormt förstående i detta sammanhang, och rent av upmanat mig till det ! ( till skilnad från upställningen av mina 25 snobbenfigurer i plast exempelvis, som inte alls väckte motsvarande entusiasm……)

Lite strötankar omkring frågan bara…. hopas dom kan användas till något av någon…….Skrattande

Godsagare
0

Jag har köpt IKEA´s hyllor, "Trofast" med backar i olika storlekar. Har man locket på så minskar risken för damm. Helt färdiga alster i serie räknas och har en lapp på locket m antal.

De låga backarna använder jag till återvinningslera. Tyg först, sen torr lera, vatten över och så upp m tyget på gipsplattan.

Backarna från Ikea är stapelbara när de har locket på.  

En Trofast har jag satt hjul på och har i mitt minimala förråd. Enkelt att rulla ut när jag behöver nåt som är bakom. Förrådet ligger under en trappa och mitt lerförråd är läääängst in…

abbis
0

När jag va ung och grön så hade jag ingen butik utan hade gjort iordning ett av sovrummen till försäljnings rum:Där hade jag ställt iordning hyllor och ett litet kontor.Där kunde jag ta in kunder som både ville köpa direkt och beställa större kvantiteter..Alla kanske inte har ett rum över men har man en tomt där man kan ställa en 15 kvm stor friggebod så är det kanske det bästa för att både lagra och kanske ta in ev  kunder..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Vavrakeramik
0

Brödbackar för små saker har ´jag anv tidigare. Funkar ju med andra stapelbara lådor. Lägg glasyr/serievis o märk lådorna.