Ugns- och plattfunderingar..
Har precis fått hem en keramikugn, ska se över den (trasig automatik) samt provköra den lite. Ev kommer den att förvaras i en lada över vintern, kan den ta skada av det? Det är ingen värme där men den är ju skyddad för väder och vind i övrigt.
Om jag inte får igång automatiken, hur vet jag vilka som passar att köpa ny (den nuvarande ser väldigt antik ut).
Förre ägaren hade tydligen ingen aning om hur man sköter ugnsplattorna så dom är på sina håll fulla med glasyr. Någon som vet om man kan slipa plattorna och sedan ha på plattengobe…..isåfall vad slipar jag med?

Jag brukar hacka bort dom största glasyrbitarna med stämjärn+ hammare. Sedan slipar jag med slipstift som man sätter i borrmaskinen. Om det har blivit gropar i skivan lägger jag i lite eldfast cement och sedan slipar jag igen med sandpapper för hand eller med slipmaskin. Sedan engobe !
Jag tror att en elektriker, eller iallafall någon elkunnig kan hjälpa dig att sätta dit en ny automatik, det spelar nog ingen roll vilken modell. På min ugn har den förra ägaren bara kopplat förbi den gamla automatiken och satt på en ny, så den gamla hänger kvar men fungerar ej. Det finns ju jätteavancerade modeller och såna som bara har dom nödvändiga funktionerna, så jag tror mer det är sånt du får kolla på när du köper nytt. Du kan ju tala om vad det ska vara till för ugn oxå.