Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 3210 ggr
Rozzy
0

Eldningsförbud

Det  är torrt som fnöske här oss, det skulle komma regn förra veckan, men det körde förbi utan att droppa. Jag minns inte når det regnade sist.

För tre veckor sen djupgrävde jag ett hål för att plantera ett träd det dammade hela vägen ner till moränen…det var tre veckor sen…räknade på kalendern det kom ett litet regn för fem och en hal vecka sen. Jag minns att det var just den dagen vi skulle elda riset innan dess hade det för torrt och eldningsförbud…

Undra om man får bränna Raku, måste ha kolla med brankåren?

Gasol på parkeringen måste väl gå?

susanne.k.wall
0

Åh Rozzy jag känner precis som du. Har äntligen beställt en brännare från Lars Tärn och ska bygga mig en rakuugn i helgen. Jag har längtat så att få bränna Raku och det ska bli så roligt. Och så är det bara sol och sol och sol och torrt så det nästan knastrar när man går, inte en droppe regn nu när man vill…..På radion hör man att SMHI säger det är hög brandrisk. Törs man?

rakuLotta
0

Men om man står på en stenlagd parkering eller liknande med inget brännbart i sikte, då kan det väl inte vara nån fara. De bränner ju Raku på sydligare breddgrader än oss och där är väl torrt väder vardagsmat?

Ja jag vet inte heller egentligen…..

pluppan
0

jag bränner Raku på en grusbelagd plätt men runt omkring brukar jag vattna rejält i gräset om det är torrt. sedan har jag alltid vattenslangen nära och beredd….

peppar peppar det har aldrig tagit eld…….ännu

vickevira
0

Vill man vara på den säkra sidan kan man ju alltid höra sej för med den lokala räddningstjänsten/brandkåren :)

pluppan
0

#4 tänk om dom säger nej…….

vickevira
0

#5 mmm. det är finns ju en risk för det förståss. Jag hade nog inte frågat - och säkrat upp med massor av vattenslangar… eller så hade jag frågat - och sedan bestämt mej för att lyssna på svaret eller inte…. Tänk om de säger ja! Då kan man ju gå igång med lugnt samvete :)

vickevira
0

… eller tänk om de säjer som de gör med majbrasan ibland - att det är ok om de får inspektera och vara med och bevaka…. de kanske tycker det är superspännande med lite rakubränning ;)
Det hade jag tyckt - som aldrig har provat!

susanne.k.wall
0

Skulle gärna bränna Raku med en brandman…

Vet inte heller om jag hinner få min brännare till helgen. Ska bli så kul när den än kommer.

Vanja-K
0

Nu måste jag också fråga. Om de visar på väderkartan att den är brandrisk i vissa områden. Ni vet märket med eldslågan.Är det eldningsförbud????

susanne.k.wall
0

Vi får kolla på tv-nyheterna i kväll när dom säger vädret. Hör man att brandrisken är hög vete fanken om jag skulle våga, speciellt om det blåser. Tänk om tunnan med allt välter eller nåt…

ijonsson
0

# 9 Märket med eldslågan betyder hög brandrisk - inte eldningsförbud. Det är kommunen som utfärdar eldningsförbuden. Det är inte SMHI som kan ge svar ang förbuden. Men oavsett om det är förbud eller inte så skulle jag definitivt tänka mej för både en o två gånger innan jag körde igång när det är så här torrt… Tänk så pinsamt om det faktiskt händer något… En brandkårsutryckning kostar ett antal tusenlappar som jag som orsakat den kan riskera att få betala själv…

lotta2
0

11/håller med. Ibland är det så lite som gör det. Allra enklast och bäst är ju att ringa räddningstjänsten och låta dom ta beslutet. Jag bränner inte när det är så torrt ute, jag väntar en vecka eller två då. Jag vet hur enkelt det är att en tunna välter eller annat som kan hända, speciellt med lite vind.

Rozzy
0

Ja håller med er i resonemanget, det är tråkigt att få ett nej, men ok om en brandman kommer. jag skulle inte bara köra på utan att fråga.

Det vore hemskt om något skulle hända, jag bor ju i en liten liten by och det kan sprida sig.

Vi har en del mycket ordentiga människor här som alltid ringer när de ska elda en hög. Vi har nog flest poliser per invånare i hela sverige en på var tionde hus fast tyvärr ingen brandman.

Är det räddnigstjänsten man ringer till?

Jag måste verkligen bränna annars får jag inte ihop saker till medeltidsmarknaden…och vi ska bränna även där så jag får prata med dem i Gräfsnäs.

Vi ska vara vid ett vattendrag men det är nog bra att vattna på marken innan samt ha extahinkar med vatten.

Vanja-K
0

Bra synpunkter. har redan meilat till den som skulle bränna att det inte är ok.Inte värt risken.

pluppan
0

inte för att jag tycker att man ska tutta på men om man orsakar en olycka så kostar det inget om brandkåren rycker ut!! jag vet för gubben gjorde gräsbrand här för ett par år sedan när han skulle lära ett av våra barn hur man säkert smäller småsmällare på valborg.

ijonsson
0

#15 Önskar att det altid vore så att man slapp betala för "olyckan" men tyvärr är det olika från fall till fall…Ibland kommer man inte undan.

lotta2
0

Jag tycker brandmän brukar vara så trevliga så. Har man desperat  akut behov av att bränna Raku och det är eldningsförbud kan man ju ringa och höra med dom, kanske man tom får bränna på deras övningsplats under tillsyn….Vore väl inte illa med en massa trevliga brandmän som intresserade åskådare Flört …Testa det Rozzy…

LarsT
0

Jag tror inte att folk slutar grilla kotletter bara för att det är torrt ute. En gasolugn släpper bara ifrån sig pyttelite värme om man ställer tunnan på några tegelstenar så luft kan svischa under och kyla. Det är bara från reduktionstunnan som det kan komma flyggnistor men har man fint sågspån enbart är det inte stort mycket mer än om man rör runt i grillkolen. Om man fuktar spånet lite lätt blir det ännu mindre. Själv hade jag eldat på i lugn o ro …

lotta2
0

Man får ju lova att grilla med grillkol även om det är eldningsförbud. Tja, jag hade nog ringt iaf och fått ett ok besked på det, för det hade ju tagit 5 min och känns så mycket bättre om något skulle hända, men visst är risken väldigt liten…

Rozzy
0

Vi ska bränna nu på skolans parkering och jag kommer ringa och säga till att vi bränner där, det kan ju ryka en del och osa katt och jag vill inte att någon orolig trebarnsmmamma ringer brandkåren, för att det ryker och stinker utan att det vet om att det gör så när man brännerraku.

I Gräfsnäs slottspark får arrangörerna ansvara för detta.

Ni är såklart välkomna dit det är samma helg 14-15 jun som vi har potatisfestivalen här i Alingsås. Gratis färskpotatis och sill på torget passar väl bra att starta med, sen är det att åka på medeltidsmarknad.  

Vi måste ju bränna fler gånger för att få upp sortimentet.

LeWE
0

Svårt det där men grilla gör man ju utan vidare och det kan ju komma en gnista från grillen. Tycker ändå det är lite knepigt att i alla fall svartbränna när det är så torrt.. man får väl vänta på regnet som kanske kommer så småningom??

LeWE
0

Vi grillade igår och då la jag lite skröjbrända smycken i en blomkruka med sågspån o halm runt, ställde den upponer på ett blomfat i glöden efter vi grillat klart, så la jag på klotlocket med lite öppna ventiler. Det blev bra!! Man kan ju använda en vanlig klotgrill när man svartbränner, iallafall till småsaker. Det tar bort det värsta "suget" efter att bränna Raku mm..

pyromanen
0

Skrattande #22, du fick det att låta nästan som nån som ska sluta snusa… o ätar lakrits istället…

LeWE
0

Ha ha.. Det kändes så ungefär.. men det blev faktiskt ok!

Rozzy
0

Ja nu blir det av den 9 juni- om ni läser ni då om någon herrgåd som brunnit upp så var inte alltför dömande mot mig, jag har ändå försökt göra mitt bästa…(ta i trä)

Grodan77
0

Jag använder samma knep som dig LeWe när jag grillar, men jag lägger mina småsaker i en upponedvänd plåtburk med papper i…sen får de vara med hela grillningen, några gånger har det "sotats" för lite, då åker de med vid nästa grillning!!!

Rozzy
0

Vi bränner nu på måndag den 9, jag kontaktade räddningstjänsten och det uppskattades mycket av dem. Som du sa #17 var mycket nyfikna och artigade tyckte de kunde få komma och titta.

Så vi kommer att få besök av en brandman (hoppas han är snygg i uniform) han är intresserad av när spånet används, vi kommer få råd och tips inför medeltidsmarknaden. 

Jag har nu för tillfället tänkt anv eksåg som inte flyger och knappt ryker den är underbar att jobba med, röken svider inte i ögonen det blir inte mycket låga men det glöder så det räcker för reducering.

lotta2
0

Bra Rozzy! Jag gillar brandmän, dom brukar alltid vara trevliga när man frågar något underligt och alla är snygga i uniform…hehe.. ;D

Hoppas ni får en bra dag!

Rozzy
0

Vi fick så bra tips och var tacksamma för detta

Man ska söka anstånd om man ska anv gasol på marknader eller transportera detta, transportera med säkerhetsplugg givetvis stående utan slangen i. Jag har säkerhetskopplingar på slangen så det är totalt omöjligt för gas att komma ut.

När man bränner ska slangen vara minst 2,5m och flaskan ska stå på det avståndet våran vat tre meter. Det var bra att binda fast flaskan eller förankra den med en pinne -tips när det är många elever runtomkring!

Extra sten under ugnen om man har brännbart gräs där.

Ett litet flygande spån kan skapa olycka han tittade på vår reducering och det var inga som helst problem eksåget gör susen. vi hade vattnat gräset och stod på grus en bit bort. 

Vi behövde inte söka anstånd nu när han hade inspekterat och vi fick papper att fylla i nästa gång. det är ju ingen vild fetivaltillställning men det är bra att veta allt och göra det rätt.

Det var bra att ta med vattenhinkar/släckare och den ska vara servad så den tar vi med. Pulvret sätter sig i botten och den behöver vara upp och ned ett tag man kan lyssna på den, får men inte pulversläckaren att funka när olyckan är framme kan man drämma botten i backen för det kan vara pulvret som satt sig.