Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 6836 ggr
Danielsdotter
0

Beskicka

Hej!

När jag beskickar mina saker, sätter jag fast dem med med några lerkluttar mot drejskivan. Jag tycker egentligen inte om detta sätt, eftersom jag tycker att grejerna blir lite skeva där jag tryckt dit leran, och för att jag tycker att det tar sådan tid. Jag har tittat på hur Simon Leach gör, och han fäster inte alls fast det han ska beskicka. Jag har försökt mig på hans sätt, men jag tycker inte att det fungerar så bra. Min fråga nu är hur ni här på forumet gör när ni beskickar era grejor. Sätter ni fast med lerkluttar, gör som Simon Leach, använder Giffin grip etc?

Hälsningar Lotta

tomtas
0

Hej. Det i särklass bästa är att använda sig av chuckar. Det är som "kullar" som man "hänger" skålar och koppar på. Chucken fäster man på drejskivan med lera, och så drejar man fast den. Chuckar är bra att ha i olika höjder och bredder och det går bra att dreja dom själv. Gips är också att bra material att tillverka dom i. När man låter skålar vila på en chuck så slipper man förstöra kanten, och dessutom sitter dom utan dessa tråkiga små lerkluttar.

Kan ta tid att lära sig tekniken, men när man kan det så beskickar man hur snabbt som helst!

Lycka till.

tomica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder oftast gipschuckar av olika storlekar som jag ställer på skivan,dom har olika koniska former och hål i toppen som passar till muggar skålar miniatyrer och vaser.., jag har även lagt en eller flera vettexdukar fuktiga naturligtvis på skivan det funkar ofta bra när du ska beskicka muggar och skålar att ha dom stående på duken..,det håller i mer än man kan tro.. det bästa tycker jag är gips el lerchuck och du kan ju dessutom dreja egna shuckar som passar perfekt till dina egna föremål…lycka till..! mvh//Thomas

det står några på bänken på bilden som ex..

susanne.k.wall
0

Jag kan bidra med hur jag gör, jag använder bara lite vatten. Jag fuktar drejtallriken lite och fuktar kanten på det jag ska beskicka och centrerar krukan upp och ner. Sen "bankar" jag lite uppepå och så sitter den fast. Sen är det bara att beskicka. När den ska bort tar jag tag med båda händerna och lyfter krukan framåt. Ibland har det hänt att den suttit som berg och då har jag en jättetunn sken som jag kör mellan kanten på krukan och drejskivan. Krukans kant kan man putsta till med svampen. Sen är det klart. Stora fat som är större än drejtallriken lägger jag upp och ner på en plastskål med rundad kant och beskickar.

lotta2
0

Jag köpte en giffingrip beg för att testa och jag har användning av den, men inte för att fästa föremålet utan för att snabbt sätta fast gipschuckar i den. Annars tar jag och använder en wettexduk  på drejtallriken och har en liten plastbit under fingret där jag pressar ner muggen etc. (tack för tipset Lars T, det är suveränt bra !)

pyromanen
0

Beskicker också på "disktrasa" inte tjocka varianten av vettex dock utan såna billiga konstmatrialtrasor som är en knapp mm tjocka, bruker kosta 10 kr för ett paket och så finns det ljusblåa, gula och rosa i paketet. Blöter ner den och vrider upp den hårt och plattar ut den över drejskivan och då suger den fast bra. I början ritade jag ringar på den också genom att snurra skivan och hålla en blertspenna mot trasan, då va det lätt att placera sakerna centrerad. Nu har jag tränat ögonmåttet :-) och ritar inte.

På saker med "knepigare form" använder jag chuck.  När jag beskicker skålar som är större än drejskivan lägger jag först disktrasan, sedan en stor rund spånskiva som är stor nog för skålen så centrerat som möjligt och sen en till disktrasa… sen sklen.

vibeke
0

Använder oftast bara lite vatten på skivan. Det går snabbt och enkelt.

ijonsson
0

Håller med om att små lerkluttar lätt ger lite skeva grejer. Jag fuktar bara drejskivan och alstret lite o centrerar sen är det bara att beskicka. Håller alltid ett finger uppe på alstret om utifall det skulle lossna - då händer det inget.

pyromanen
0

#3, #6, #7… har sett detdär med bara pyttelite vatten och så slå saken till mitten… ser så enkelt ut men jag får inte riktigt till det….

Dolomit60
0

Ibland funkar det för mig att centrera med sidan av handen……

Tror också det beror på hur bra drejat det är . Men jag övade till vansinne innnan jag fick det att funka första gången, och ibland slår jag dem UR centreringen i stället !

Men jag gör ofta ett lätt spår ytterst på krukan så att man kan SE var den är ocentrerad. Och så känner jag med pekfingret.

Disktrasor har jag aldrig använt. Vatten och lerduttar använder jag beroende på hur torr krukan är. Chuckar använder jag av helt andra anledningar - det beror på formen - utvändiga chuckar till flaskor och kannor, och invändiga chuckar till saker som är för breda för att sälla direkt på drejskivan.

Har aldrig deformerat någon kruka med lerduttar. Det kan sätta små märken som jag tar bort med en svamp med slicker senare.

veka
0

Jag centrerar, fuktar godset, lägger på ett barnmatslock upptill och beskickar. Jag pressar lätt på locket så blir det ungefär lika tryck uppifrån och från sidan.

Men till vissa grejer är det jättebra att använda chuckar har jag märkt nu på senare år.

annakarta
0

Jag drejar på lösa träskivor, fäster dem m två muttrar som är fastskruvade i drejskivan. När jag beskickar har jag en träskiva som jag klistrat fast en ganska tunn "duk" av skumgummi. Jag centerar ex muggen lite försiktigt, och sen är det bara att dreja av. Lätt som en plätt!

tomica
0

Dolomit har en träffande beskrivning av duttning och vansinne… det är därför jag använder mig av chuckar av olika slag..trots att man behöver centrera även chuckarna på skivan.. det blir ju trots allt bara en centrering per chuck.. i övrigt tycker jag det är bra om man lär sig flera olika tekniker av beskickning då det blir så olika typer av former ju mer man drejar…

Rozzy
0

Disktrasa är utan duttning det är bara att ställa på, vissa saker anv vi äver chuckar -öppna och stängda-men de är i obränd lera med perfekt grepp lite tjockare drejade och det går snbbt att göra fler om man vill ha en specialare.

susanne.k.wall
0

För att centrera när jag ska beskicka håller jag händerna om krukan och på så sätt centreras den. Sen "bankar" jag fast den.

Vavrakeramik
0

Jag fuktar drejskivan med "lagom mycket" vatten (på en svamp), ställer min skål och slår den till mitten. Trycker fast den lite o känner så att den sitter fast innan jag skrider till verket med slingan. Håller alltid ett finger på botten med ett lätt tryck för att minska risken att krukan far iväg.

Fick öva mycket innan jag fick snits på det där med att slå till mitten men nu går det oftast snabbt. Tar loss den med snurrande skiva så att trycket inte blir för stort på enbart ett ställe.

På mina kurser anv. vi tre pluppar. Vatten funkar ju bäst om man e snabb att få krukan på mitten. För kursdeltagarna visar jag att man gör märke med nageln, stannar skivan och puttar från märket och upprepar tills man centrerat. Duttarna trycks ner MOT drejskivan, EJ INÅT mot skålen/krukan för då deformeras den lätt eller om man drejat tunnt eller beskcikar innan när det är för blött.

Shuckar har jag aldrig kommit mig för att tillverka. Vissa former som tex höga ljusstakar, snapsglas etc gör jag helt klara vid drejningen. Använder ett avdrejningsjärn längst ner (sliter lite på skivan om man inte e superförsiktig).

Helen

Danielsdotter
0

Tack allihopa för era svar. Jag har nu testat att ha en wettextrasa under när jag svarvar av, och det gick väldigt mycket bättre än att sätta dit lerkluttar. Att dreja en chuck är nästa steg Glad Hälsningar Lotta

Dolomit60
0

När jag ser dina bilder uptäcker jag att du verkar vädigt glad i flaskformen (eller höga vaser) Och gärna då i miniatyrformat……

(vilket jag har full förståelse för - småflaskor är jätteroliga att dreja, även om dom varken går att sälja eller använda till något mer än ren utsmyckning)

Men det kan ju förklara din förkärlek för chucken - En flaska som är mindre än en tändstiksask KAN du ju inte riktigt slå på plats med sidan av handen….. (???!)

Håller annars med dig - det är utvecklande att prova olika tekniker, varje teknik för oftast NÅGONTING nytt med sig, på ena eller anra sättet.