Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 3176 ggr
EvaRittsel
0

Silverclay

Jag har fått en förfrågan på Glaskonst om någon arbetat med silverclay. Hur fungerar det? Kan man stoppa in glasbitar och fusa tillsammans med detta?

Ulla
0

Är det lera överhuvudtaget? Jag har aldrig hört talas om det förut.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Jessika
0

Det har jag hört talas om, det är silver som är malt till ett pulver och binds samman med ett bindemedel så att det blir som en lera. Detta kan man sen bränna så att bindemedlet bränns bort och kvar bli bara t.ex. silversmycket.

EvaRittsel
0

Tack Jessika. Jag kopierar det svaret och lägger in det också i Glaskonst. Vet du var man kan köpa sådant och om det är svindyrt?

lotta2
0

Uterm har sålt detta innan. Kolla med dom. Det är ganska dyrt, men sägs bli fint..

Jordemor
0

Jag blev lite nyfiken och slog på silverlera på internet och då hittade jag denna sida http://www.pmc.se  där finns det bra förklarat vad silverclay är och hur det funkar och man kan köpa produkter. Det är så man blir riktigt sugen att köpa en bit silver, verkar spännande

hälsar Åse

zzaga
0

Någon som vet hur hållbart det är?

kia1
0

Jag jobbar med silverlera

och det är ett fantastiskt material.

När du har bränt det så har du finsilver alltså ett silver som är helt rent (999/1000) .

Finsilver är lite mjukare än sterlingsilvret men det oxiderar inte och allergiker kan andvända det.

Jag tycker att man ska gå en kurs innan man börjar att exprimentera för att man ska lära sig att bränna ordentligt

kia1
0

Glömde att svar på frågan Du ska fusa glaset först sedan lägga på leran leran krymper 10/12% så därför är det bäst att göra på detta sättet.

Ulla
0

Vet du var det finns sådana kurser?

_
_

kia1
0

Medborgarskolan har kurser med utbildad lärare det finns även några som har  i egen regi men kolla så att dom är utbildade.

EvaRittsel
0

Kan inte  Kia hålle en kurs för oss! Det vore dessutom ett kul sätt att träffa andra melmmer.

LenaR
0

VIlken bra idé! Jag vill vara med om det blir en kurs, silverclay låter som ett användbart material. Vad säger du Kia?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

avalon
0

jaa ! det lät som en bra ide !

kia1
0

Visst kan jag hålla en kurs för er om ni kan komma till dalarna

Jag är fullbokad ända fram till sep (det är lite tryck på det här just nu) Kurserna är uppdelade i fyra steg, men om man åker långt så kan vi alltid göra ett specialupplägg  (Jag är utbildad.)

Jessika
0

Det skulle vara jättekul att få komma på kurs, och jag har inte ens långt att åka :)

kia1
0

Om ni vill gå en kurs en vardag så kan vi kanske klämma in en i sommar.

I kurs ett så gör vi tre smycken och lär oss materialet och hur vi kan kombinera de, och mycket krut på bränningen ( Du kan även bränna utan keramikugn)

priset är 1500 kr ink material och lätter förtäriong, om ni är intresserade så ring 0226-19091

LenaR
0

Kia, hur mycket ska man ha förberett innan kursen? Är det bra om man kommer med skisser och så, och behöver man veta mer om materialet innan man börjar skissa?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Jordemor
0

Hej Kia jag vill också vara med så du kan väl berätta för mig när du kommer att ha kursen och så får jag hoppas att det är när vi inte är på resande fot. Vart är det du bor?

undrar Åse

kia1
0

Nej du behöver inga förkundskaper materialet beter sig lika som en vanlig lera när man jobbar med det, det är däremot rätt så dyrt i jämförelse med lera så det är inte några jätte stora saker man gör.

visst kan du skissa upp en skiss men det är inte nödvändigt det brukar sällan vara så att man håller sig till skiss första gången.

Ring gärna om ni är intresserade, det är lättare att förklara på telefon i heljen är jag upptagen med kurs men i veckan går det bra.

EvaRittsel
0

Jag vill jättegärna. Men inte förrän i höst. Hela sommaren är inbokad. Hur många vill du vi ska vara? Jag kan nog få ihop ett gäng och köra upp till Dalarna. I så fall blir vi fyra eller fem personer. Är det OK?

Ulla
0

Jag är gärna med i höst om det är en dag som passar.

_
_

kia1
0

Jag brukar ta 6-7 st på kurs ett. Vill ni vara en sluten grupp eller går det bra att ta in andra? Om ni vill köra hela kurs ett på en dag så räcker det med 5 st.

avalon
0

För mig passar det oxå bättre i höst !

kia1
0

Ni är välkommna allihopa i höst hör av er sedan så bokar vi tid och gör upp om hur kursen ska se ut.

EvaRittsel
0

Toppen! Vi kommer!

monica.k
0

Det låter roligt med silverlera, tyvärr är det lite långt att åka för att gå på kurs. Finns det ingen som jobbar med silvret i Skåne, och skulle tänka sig att ha en kurs????

kia1
0

#26 hör av dig till www.pmc.se de vet vart du kan gå på kurs jag tror att de håller på att utbilda någon därnere

AnnaSii
0

Jag vill göra några tillägg. Det finns två producenter av silverlera PMC och Art clay. I färdigbrännt skick är de finsilver båda två. Art Clay Silver  har några produkter med extra finesser. Bland annat finns det en lera som torkar långsammare. I och med att man arbetar i litet format torkar leran snabbt så det är en fördel. De har även silverpasta som är gjord för att kombineras med keramik och glas.

För den som vill prova på att göra hemma finns två viktiga regler som man inte kan gissa sig till:

• Låt inte silverleran komma i kontakt med aluminium. Oxider hindrar silverleran från att sintra när den bränns. Aluminium har en hinna av oxider som kan förorena silverleran.
  • Undvik smörjmedel med mineraloljor (finns i nästan alla hudkrämer salvor och liknande). Oljor gjorda av petrolium förorenar bindemedlet i silverleran. Använd i stället till ex olivolja.

De flesta verktygen kan du köpa billigast på Claes Olsson, skippa dyra hemsidor.

Ulla
0

Hej silverlera! Jag var inne på din personliga sida här och på ditt företags, men saknar uppgifter om vem du är. Titta i din inkorg så finns där ett meddelande till dig.

mvh
Ulla

_
_

kia1
0

Att art clay skulle torka långsammare det kan nog diskuteras.

Pasta att andvändas på keramik mm finns även i PMC.

PMC är orginalet Art clay tillverkas på licens .

Håller med Ulla vem är du?

Jag heter Karina Mattsson och är certificerad Pmc instruktör. 

Kan tillägga att jag har en elev som har gått art clays utbildning och hon har gått om hos mig, hon föredrar PMC

Nenne
0

René Blom: PMC instruktör :) (Norrbotten)
Det är mer till fördel att talar om vem man är och vilken utbildning/bakgrund man har om man har kurser.
Håller man kurser vill nog kursdeltagarna veta vem man är innan de väljer att gå kursen. Iaf tänker  jag så.

Ulla
0

Spännande med något helt nytt. Tänk att jag aldrig hade ens hört talas om silverlera innan frågan dök upp i den här tråden. Är det något som också alla de andra studieförbunden numera sysslar med?

Ett litet tips - det finns en tråd till där man kan göra reklam för sina kurser, Keramikkurs på gång.

( I övrigt hänvisar jag till våra Skrivregler. För en trivsam samvaro  Där står det att reklam i inläggen inte är tillåten utan värdens medgivande)

_
_

AnnaSii
0

Jag har arbetat med både PMC och ACS. Jag föredrar Art Clay Slow dry, det är den som torkar långsammare. Vilket man föredrar är en smaksak.

Jag är i stort sett självlärd. Jag har gått en första kurs för PMC. Kursen var för hårt styrd för min smak och jag fick inte svar på frågor utan det skulle gås igenom i senare kurser. Jag har hållit på med keramik i ca 20 år och hållit kurser i detta för Akriv Ungdom i Sollentuna. Jag har även erfarenhet av att ha arbetat med silver.

Nenne
0

Jag har då inte upplevt det, att inte få svar på sina frågor ? Allt jag frågat har då jag fått svar på, och mer till. Ang den hårda styrningen som du säger eller rättare sagt upplever är för att man ska på bra sätt kunna lära sig teknikerna på rätt sätt och utifrån detta sedan kunna förstå varför och hur, därefter kan man ju exprimentera och vara hur kreativ man vill. Kunskaperna i matrialen och hur de fungerar ihop är kärnan i att ha kontroll på det du gör och veta varför.

AnnaSii
0

Nu har jag lagt ut text och bilder på prylar jag gjort. Jag gick kurs för Rolf och Gabi. Gabi visade ett smycke som var gjort med sprutan jag frågade lite allmänt hur det var gjort, hon sade att det lär vi oss i nästa kurs, eller om det var i kurs tre till och med. Jag förväntar mig ingen full genomgång men ett litet kort svar när man ändå betalar för tiden kan man ju kräva. Det känns som att de gått kurs i USA dyrt och nu skall de mjölka ut max på det genom att portionera ut kunskapen i små doser. Jag kände att jag lärde mig mer på att satsa mina pengar på böcker, silverlera och experimenterande med materialet. Massor av info kan man dessutom hitta på nätet.

Nenne
0

Om man nu ska vara pedagog och lära ut saker så har då jag erfarenheten av att det inte är så lyckat att  hoppa över kapitel i förväg för man missar en hel del emellan. Att lära ut till en grupp är att försöka hålla sig till den nivå gruppen i sig kan hantera och förstå, div lägga sig på en lagom nivå, inte springa före eller sakta efter utan att kunna hålla bra och jämt fördelat tempo. Om det då finns elever som kanske har mer kunskaper än andra i gruppen så kan det vara så att den eleven kan bli frustrerad av att inte få gå fram i det tempo som skulle vara önskat, men är man i en grupp måste detta anpassas utifrån hela gruppen. Ska man då pytsa ut information som i sig kan splittra och göra övriga deltagare desorienterad för att en del får mer eller mindre information / kunskap och som i sig lätt sprids inom gruppen så kommer kursen/gruppen i sig sluta i kaos.. med tanke på att man får ett speckat program med mycke information på kort tid. Om det i sig gör att du blir frustrerad över det så finns det alltid allternativ, kanske du skulle ha pratat om det efter kursen..  Information finns alltid att finna oavsett vad du vill lära dig. Man går oftast kurs för att det finns många saker som inte näms eller går att beskrivas i text utan att man måste helt enkelt prova praktiskt och för att inte försaka det roliga att man går tillsamans med likasinnade och intresserade personer.

AnnaSii
0

Jag säger inte att kurser är dåligt. Kurser är bra speciellt för att få en första inblick, men man kan lära sig på många olika sätt. För att kunna lära ut bra behöver man pedagoglik, tålamod och kunskap, tycker jag. Dessa egenskaper är inget som är förbehållet de som går kurs för Gabi och Rolf på PMC. Så att säga att man måste vara certifierad av dem för att kunna lära ut hur man arbetar med silverlera tycker jag är fel.

Ulla
0

Det är ju tur att det finns olika sätt att lära sig och olika kurser man kan gå eftersom vi alla har så olika behov. Då är det ju större chans att man hittar något som passar en själv.

_
_

Nenne
0

Jag går inte in och diskuterar personer över deras huvud. Men jag diskuterar gärna den form som finns. Certifiering är ett bevis på att man får utbildadt kunnande. Om man lär sig något, lägger ner mycke tid och pengar i något man är intresserad och älskar att hålla på med så vill man slutligen ha ett bevis på att man är utbildad. Certifieringen är ett   prov på att man har kunskaper i alla tekniker, man får ingen certifiering om man inte klarar dessa prov. Det är vad Certifiering är. Ett betyg/bevis på vad du kan. Jag skulle nog inte få ett arbete utan ett betyg/intyg på att jag har gått en längre utbildning.  I omed certifieringen så har jag då ett bättre sätt att konkurera på marknaden om jag håller kurser.
Naturligtvis kommer det alltid finnas andra former av kurser och verksamheter på olika nivåer. Det är också elevens val att välja vilka kurser de anser passa dem. Det är upp till dem. De kurser jag håller går även via Medborgarskolan, där de försäkrar sig om att de har pedagogiska utbildare, har man inte pedagogisk utbildning ser de till att man utbildar sig inom deras ram och krav de har på utbildaren.

kia1
0

Jag håller med nenne fullt ut  jag kan bara tillägga att jag var med i första gruppen som blev utbildad här i sverige  och jag har i min tur haft en bra bit över 90 personer som har gått steg 1 och av dessa så är det bra många som redan vid första telefonkontakten frågade vilken utbildning jag har och var jag har fått den. Jag har haft elever från småland upp till hudiksvall det tycker jag talar för sig själv.

cherie
0

kan man bränna silverlera samtidigt som man skröjer en stengodsugn, eller blir silvret förorenat??

Nenne
0

Skulle inte rekomendera det för stengods skröj-temp går över vad silverleran klarar.

kia1
0

Nej du kan inte bränna det sammtidigt inte för att silvret blir förorenat utan därför att silver smälter vid925 gr därför ska du inte bränna det högre än 850 gr (du vill ha lite marginaler)

( jag tog för givet att du skröjbrände högre än 850 gr)

kia1
0

Hej nenne du hann före mig med svaret:)

vi har tydligen gått i samma lära:))

Nenne
0

*fniss* :) mm

Rolf
0

Hej alla intresserade av silverlera.

Visst tycker jag det är tråkigt att Gaby och jag blir kommenterade på ett negativt sätt utan att vi är närvarande. Men vi tar inte åt oss eftersom vi tror att det är lite "surt sa räven" bakom kommentaren.
Vi vill också ta tillfället att försvara oss lite. Vi lär inte ut våra kunskaper om silverlera för att "nu skall de mjölka ut max". Det är precis tvärtom. Vi lär ut för att vi tycker det är så trevligt med alla intresserade och kreativa människor vi träffar. Vi är näst intill pensionerade och har aldrig haft så liten förtjänst på det vi gör som nu. Det är lätt att kontrollera att vi har mycket låga priser på allt. De är lägre än Claes Olssons som det hänvisas till. Istället har vi fått många kommentarer om hur verkligt bra priser vi har. Vi hade först ingen avsikt att överhuvudtaget sälja några prylar, men kursdeltagarna har verkligen velat ha vår hjälp att få tag på grejerna och då sa vi oss att skall vi sälja grejor till våra elever så skall det vara för att understödja intresset och inte för att "mjölka ut max".
Jg kan också berätta att jag tar inget betalt alls av de skolor jag undervisat på. Jag jobbar helt gratis. Gaby tar dock en timersättning.

När det gäller pedagogik och nöjda elever är vi ledsna att Anna Sivonen (som är bakom signaturen silverla.nu) inte var nöjd med sin enda kurs hon gått för oss. Anna släppte i alla fall inte intresset för silverlera utan tog sina erhållna kunskaper med sig och startade egen utbildning i silverlera.
Men vi har väldigt, väldigt många elever som visat stor uppskattning för våra kurser. Vi har fått blommor otaliga gånger (hur ofta får lärarna det på ett studieförbund), vi har kö i flera städer som bara vill gå kurserna för oss. På vissa håll har vi bokningar till april nästa år.
På en Medborgarskola berättade chefen där att dagen efter vi haft kursen fick de en rad telefonsamtal om hur nöjda deltagarna var med kursen och den ansvarige berättade att hon inte fått så mycket spontana positiva kommentarer om en kursledare på 15 år.
Att det kan finnas någon som inte känner sig stimulerad eller nöjd kanske lite kan bero på hur mycket man själv bjuder till.

Till Monica.k kan jag berätta att du kan gå kurs i silverlera i t.ex Lund i höst. Vill du ha närmare information emaila gärna mig.

Slutligen vill jag kommentera certifierad eller inte. Visst betyder certifieringen något positivt för kursköparen. Man får ingen pedagogik på köpet med certifieringen, men man får verkligen lära sig mycket och också bevisa det innan man blir certifierad. De som gått den utbildningen för oss har fåt göra provsmycken där vi ställer kraven. Vi uppmuntrar också lärarna att gå den pedagogiska utbildning som Medborgarskolan erbjuder och som har högt anseende även vid jobbsökan. Dessutom kräver Medborgarskolan att man förr eller senare går den utbildningen om man skall fortsätta att arbeta för dem. Men alla lärare vi lärt upp arbetar inte för Medborgarskolan. Vi har hittat duktiga personerr på andra håll också.
Vi har möjligheten att välja vilka vi vill hjälpa fram till lärare. Vi har utbildade silversmeder, hantverkspedagoger eller personer med lång erfarenhet av hantverk som utbildat sig till lärare.
Själva har vi en gedigen utbildning i silverlera (vi har jobbat både med ArtClay och PMC). Vi får använda oss av titeln Senior Teachers och det finns ingen mer i Skandinavien som har den utbildningen.
Men vi är inte nöjda med det. Vi går på vidareutbildning kontinuerligt. Senast nu har vi gått kurser och på seminarier i över 40 timmar i Augusti för erkänt kunniga silversmeder och silverleralärare.
I våras arbetade jag i en 32 timmar lång utbildning med glas och silverlera. Som ett litet bevis på erkänsla är vi ombedda att hålla kurs vid en silverlerakonferens i USA nästa år.
Vi är definitivt inte nöjda med att läsa några böcker.

Till Nenne och kia1 skulle jag vilja säga att det glädjer mig att era fackkunskaper lyser igenom i era svar.

I den mån jag hinner svarar jag hellre på roliga saker om silverlera. Det skulle vara jättekul om någon av er som funderar på det gjorde slag i saken och gick en kurs i silverlera vare sig det blir hos Ann Sivonen eller Gaby och mig.
Ni kommer  säkerligen att gilla det.
Vi skall göra vårt bästa.

Ulla
0

Jag har låst den här tråden för vidare kommentarer. Det känns inte som om en fortsatt diskussion kommer att bidra med något konstruktivt.

Välkommen att i stället diskutera roligare saker!

Med vänliga hälsningar
Ulla

_
_

Inlägget är låst för nya kommentarer