Keramik iFokus

Keramik

Etiketterböckertidskrifter
Läst 1364 ggr
Ulla
0

Böcker om ugnar

I brist på andra förebilder så har jag nu skickat efter tre stycken böcker om ugnar och ugnsbygge från Amazon:

The Kiln Book (Ceramics), Frederick L. Olsen
Alternative Kilns (Ceramics Handbooks S.), Ian Gregory
Kiln Building (Ceramics Handbooks S.), Ian Gregory

Jag hoppas att någon av dem kan ge mig ett (positivt) svar på om jag kan bygga en vedeldad ugn som inte ser ut som ett dinosauriemonster. Det är iallafall spännande att undersöka saken.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

zzaga
0

Oh, vad spännande. Får man höra några kortfattade ord om varje bok sen? Så att man vet vad man ska satsa på?

Jag sitter också och väntar på ett par böcker:)

avalon
0

Ja, det vore jätteskoj att få lite recensioner sen ! Överhuvudtaget om någon har hittat en bra keramikbok så får ni gärna tipsa !

lotta2
0

Ulla, i Olsens bok hittar du i all fall stora och underliga och festliga ugnar som ser ut som dinosaurier ( målade och allt)… Den är väldigt kompakt bok med mycket info, även om jag saknade mer ugnsplaner i min (tänkta) storlek. En intressant bok ( om sodabränning) och med bra idéer på ugnar hittar man också i boken Soda glazing av R Tudball.

Jag vet att det ska finnas en bra dvd / video på markanden av G Sheehan  då man får med ugnsplanen också, tror den heter Building your own ptters kiln. Kanske det kan vara något för någon? Har dock inte sett den själv.

Ulla
0

Jag kanske skulla ha frågat er här på iFokus först, innan jag beställde Skrattande. Ska bli spännande att få en liten överblick. Det är synd att man inte kan bläddra igenom böckerna innan man skickar efter dem.

Tyvärr så verkar leveranstiden vara längre än jag trodde. Med litet otur kan jag få vänta tre veckor till :(

_
_

abbis
0

Ulla: jag har goda vänner i Yngsjö som byggde en stor vedeldad ugn för några år sedan…jag har varit med och bränt i den…jag vet att han höll på länge för att få till det…Om du bor i närheten kan du ju alltid åka och titta på den…abbi

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Ulla
0

Det är en bra bit att åka, tyvärr.

Nu har jag fått två av de tre beställda böckerna. Jag har inte hunnit läsa dem, men en snabb titt visar att Olsens bok verkar vara full av dinosaurier och fakta. Den verkar tyvärr inte alltför lätt att ta till sig. Man bör nog ha någon förförståelse innan man ger sig in i den.

_
_

lotta2
0

Jag har också fått min beställda Alternative kilns av Ian Gregory och den var verkligen värd pengarna  enligt min åsikt. Massor av bra enkla ideér på ugnar i olika storlekar och allt ifrån små soda ugnar till enkla ugnar för Raku bränning som man kan vika ihop och frakta. Inte alls så komplicerad i upplägget som Olsens bok.

Alernativet kilns and firing techniques av J Watson också en intressant bok. En lite glassigare bok med mer foton som även går igenom bränntekniker som rakubränning och bränna i tunnor, Terra sigillata, med flera tekniker. Samt visar enkel Raku ugnsbygge. Och inspirerande galleribilder. Recept finns det en del med också.

Så båda dom två är två böcker som jag anser är väl värda att ha.

Vad tycker du om dom , Ulla? Olsens bok är en tegelsten med massor av fakta, men kanske inte en bok att rekommendera för nybörjaren som ska bygga en enkel Raku ugn. Mer av ett uppslagsverk..

Ulla
0

Olsens bok är nog mer av ett uppslagsverk som du skriver. Inget för nybörjaren. Jag kommer knappast att orka ta mig igenom den :)

Alternative Kilns av Ian Gregory däremot är betydligt trevligare. Jag har ännu bara bläddrat igenom den och läst litet här och där, men har redan fått en del bra och användbara tips.

_
_

Ulla
0

Nu har jag också fått den tredje boken jag beställde. Det ser väldigt inbjudande ut så det får väl bli den jag tar med mig på flyget upp till Norrbotten nästa vecka.

_
_