Handtagen släpper

Usch! Stackars dig! Det där var jag med om för några år sen och jag fattade aldrig vad det var?? Plötsligt funkade det igen och jag vet faktiskt inte vad som hände. Kanske nåt med ett tillfälligt parti lera? Eller att jag gjorde på nåt sätt som jag inte var medveten om.. ibland fattar man ingenting.
En teori är att godset på muggen inte varit synkat med konsistensen på hänklen.Att den ena varit lite för torr.Kan då släppa lite men inte synligt för blotta ögat förrens man glaserar.
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Samma sak hände mej också för ett tag sedan, jag gissar att det var som abbi säger, för jag vill minnas att mitt gods då var lite torrt när jag hänklade det. Jag fick doppa muggarna i vatten innan jag hänklade dom och funkten var kanske inte riktigt utjämnat igenom hela väggen. Syntes inget alls förrän efter glasyrbänningen.
Håller med Abbi
Ni kan nog ha rätt. För det var ju så hiskeligt varmt och torrt då dessa tilverkades…så de kan nog ha hunnit bli torrare än de bruker..

Så bra då har det löst sig, mera fukt nästa gång!

Muggar m m som ska ha handtag försöker jag hänkla så fort de är hanterbara just p g a denna orsak. Då blir det nästan aldrig sprickor. Samma sak med pipar på tekannor etc.
Så tråkigt att det blev sprickor, annars var glasyren jättetjusig. Det hade varit kul att få se mer av dina saltglaserade alster! Här är det samma problem med fukten- eller rättate sagt torkan, så jag plastar in allting för det har torkat snabbare än vanligt…. i väntan på hänkling.

Hej
jag brukar lägga en droppe ättikssprit uppblandat med lite slicker innan jag jag sätter på hänkeln. Ättikspriten gör att att snittet mellan hänkel och mugg blir mkt integrerat occh stabilt.
Tackar för tipset!
Det luriga var ju att det syntes inget innan bränningen. Bruker nog vara "bortskämd" med fukt i min lågbudgetverkstad, så jag har inte varit med om detta tidigare.