Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 1751 ggr
helenahenstedt
0

ugnsfast

Ett snyggt Stig Lindbergfat, Berså, spräcktes i ugnen i helgen. Visade sig inte vara ugnsfast, vilket kom mig att fundera över varför inte. Jag menar det har ju klarat betydligt högre temp under tillverkningen. Nån här som vet?

bosse-cebex-gbg
0

Fatet var nog en gång ugnsfast…med åren sker en utmattning i godset, dels pga användning (uppvärmning/avkylning), men också pga spänningar som fanns i godset från början, som till slut ut tar ut sin rätt, bara tiden får gå…och Berså är ju inte purungt precis…                                                            Hemma har jag en hel del gods från Höganäs Keramik, som är tillverkat ca 1980-85, och på senare år har det börjat hända saker…t.ex. sprickor runt kopparnas handtag, synliga krack-mönster i botten av fat och muggar (te är ett väldigt avslöjande färgämne..) m.m.  Så visst åldras keramik. Spänningar = en massa lagrad energi, och den ger aldrig upp…

helenahenstedt
1

Tack Bosse, var inne själv på att åldern tar ut sin rätt.

Men jag undrar fortfarande över detta med ugnsfast och att godset en gång i tiden bränts betydligt högre- varför är inte all keramik ugnsfast? Eller är all bränd keramik ugnsfast, egentligen?