Tappar form
Många gånger när jag kavlar och bygger grejer så tappar dom formen litegrann under torkningen. Särskilt känsligt när det är höga smala grejer som måste stå och torka, och där leran är ganska tunnt kavlad. Jag vågar inte ha något stöd i för då måste det bort innan bränningen när det är helt torrt. Bara papper som skulle kunna hänga med in i ugnen funkar nog inte heller. Kan lösningen vara att torka extremt långsamt, eller har nån ett bra tips ?

Jag brukar klä mitt stöd med tidningspapper sedan brukar det gå lätt att dra ur stödet papperet får bli kvar det brinner ju upp

ok, väntar du tills det är helt torrt då, innan du tar bort det ? Har du flera lager tidningspapper så leran kan krympa lite utan att stödet fastnar ?

Jag har kanske 2 - 3 lager jag brukar ta ur stödet innan det är helt torrt, typ lite torrare än läderhårt
Tidningspapper går bra. Du kan också använde annat, typ dra en strumpa över stödet så går det lätt att få bort det innan leran torkat för mycket.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Jag brukar vänta tills det är typ läderhårt eller lite torrare innan jag tar bort stödet och ändå känns det som om formen säckar lite efteråt. Nu har jag iof gjort jättehöga smala grejer så det är väl kanske därför. Dom liksom böjer sig lite. Jag skall testa att låta stödet vara kvar ännu längre, och sen torka det hela långsammare. så kanske det går bättre !