Sommarkurs
Nå nærmer sommeren seg med mulighet for sommerkurser!
Det kunne være fint å vite om noen av oss som er medlemmer her på I fokus, skal på samme sommerkurs. Jeg har meldt meg på raku-kurs på Grebbestad folkehøskole uke 31. Er det flere av dere som tenker dere dit?
Jag har inte anmält mig till någon kurs i sommar :\ Du får berätta sedan hur det var så kanske man kan börja planera för nästa redan nu.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Jag har anmält mig till modellporträttering i Munka (folkhögskola sydväst Sverige) 5 dagar start efter midsommarhelgen. Ska fört på rakukurs via cerama i Malmö i maj. Sedan slängde jag in en anmälan till Växjö universitet i Design, teckning för tillämpad konst 7,5hp Kvällstid.
Har kommit igång ordentligt med skulptur och bränningar hemma i källaren. Så gott att skapa och leva!!!
Har anmält mig till fortsättningskursen på avancerad drejning på Molkoms folkhögskola ibörjan på augusti. Har inte fått svar än om det finns plats för mig dock.
Jag har anmält mig till Saltbränningskurs i Kyrkerud v29.

Rakukurs i Grebbestad låter underbart! Jag har själv gått keramiklinjen där och det är underbart. Bodde kvar i 4 år, kunder ej slita mig- det är så vackert. Fina lokaler nu också!
Jag funderar på att lägga in en sommarkurs i allmän keramik hos mig samma vecka. Har inte riktigt bestämt. Är det nån som vill komma?
Så fint å høre det om Grebbetstad #5. Nå gleder jeg meg enda mer til å gå på kurset
Skulle gjerne gått på kurs hos deg, jeg, men det får bli en annen gang!
#3 Min kompis gick den kursen! Hon kom tillbaka som en ny och mycket lyckligare krukmakare.
En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.
putt

Hade tänkt gå kurs på Tjörn innan midsommar men det visade sig att det var den enda vecka min man hade semester så det kändes inte bra att åka bort då. Har en kurs i Vedic Art på Villa Harmoni i Älvkarleby den 26 juli - 1 augusti som jag ser fram emot.
#9, men så trevligt! då får jag ju träffa trollet i verkligheten :-)
Jag har precis kommit hem från en Rakukurs på Kyrkeruds fhsk. Det verkar inte ha varit någon härifrån där. Det var helt fantastiskt kul.

#11, detsamma - kul att få träffa en riktig pyroman…på riktigt…

9
Den här kursen i avancerad drejning, vad innebär "avancerad"? Är det jättestora grejer man drejar eller vad består kursen av?
Jeg gikk kuset "avancerad drejning" i fjor. Vi lærte mange ting; dreie på kløs, modifisere formen (fikantet, sekskantet, åttekantet), dreie i seksjoner (høye former), fat, store åpne former mm. Kurslederen deler generøst av all sin kunnskap. Vi holdt på til sent på natta med oppgaver som vi skulle løse. Jeg var ikke "avancerad" i det hele tatt når jeg gikk der. Jeg lærte derfor mye av de andre kursdeltakerne også. Du skal kunne dreie sylinder og åpen form, altså kunne det grunnleggende for å kunne melde seg på. Jeg klarte ikke alle oppgavene, men lærte MASSE! Anbefales
Eftersom du var så nöjd med kursen (du rekommenderade den varmt då vi gick glasyrkursen ihop i höstas), tänkte jag anmäla mig. Skickade in ansökan så snart sommarens kursplan kom ut på internet, men tydligen inte fort nog…..
Hamnade på reservplats, men tänker göra nytt försök nästa år!!!
Ser dock fram emot saltbränning på Kyrkerud i mitten av juli!
Hei "bonden"! Så synd du ikke fikk plass på kurset i år. Prøv igjen neste år, du. Det virker som flere går kurset flere år på rad.
Om det är sådant tryck på kursen borde dom ju inte ta in folk som redan gått den. Varför går man kursen flera gånger, har man inte lärt sej kursen handlar om redan första gången? Eller är det bara för att det är en trevlig sommarsysselsättning?

15
Ok, jag var bara lite nyfiken på vad det där med "avancerad" innebar:)
Skulle inte vågat anmäla mig på kursen, då jag bara drejat lite på skolan tidigare och definitivt kallar mig nybörjare, om jag inte hade hört om kursen genom tidigare deltagare.
"Avancerad" hade nog avskräckt mig!
Står dock i kursbeskrivningen vad man bör kunna innan kursen och från och med i år (tror jag) finns ju en fortsättning som heter "mera avancerad drejning" eller något liknande.
(Sök på molkom sommarkurs)
Tänker absolut göra ett nytt försök att anmäla mig nästa år!
#14 Jag gick "avanderad drejning" i Molkom før två år sedan. Før mig var den superbra. Fram før allt tog jag till mig arbetssættet med att gøra allt klart på drejskivan, att gøra lite anorlunda føtter, omforma drejade saker mm. Steven Jones som ær kursledare kænner du kanske till? Eftersom han gør ganska mycket "klassiskt salt"-grejer så var det mycket "knep och knåp" som tilltalade mig. Fast det syns ju på dina saker på din hemsida att du kan dreja och omforma och allt dethær. Kursen bruker bli vældigt full vældigt snabbt.
Detta året ska jag gå den nya fortsættningskursen som inte funnits tidigare år. Enligt beskrivningen blir det mer seriedrejning och mer tekannor. Tekannorna ser jag særskild fram emot!!!!