Masker
Skulle vilja prova att göra lermasker t.ex på min dotter. Hur gör jag,ska jag först göra en gipsmask & isåfall använder man sig av vanligt gips eller använder man gipslindor eller finns det nå`t annat bra sätt?
Hjälp!

Först smörjer du in din dotters ansikte i (rikligt!) vaselin eller liknande fet kräm. Det kan vara bra att täcka ögonbryn och ögonen med en bit celofanplast.
Använd gipsbindor (finns att köpa på apoteket) som du doppar i vatten. lägg på ansiktet i flera lager.
Låt torka och ta av när den har stelnat.
Om man vill kan man förstärka gipsmasken med mer gips efteråt.
Sen är det bara att kavla och trycka i lera när masken torkat någorlunda.

Tack! Har du själv gjort detta?
Jag gjorde på samma sätt som saga skriver ovan alldeles för att par veckor sedan, gjorde av mask av min dotter. Inget plast över ögonbryn eller så, men plast över håret använde vi.Den släppte av sej själv från hennes ansikte när det var torrt. Kanske lite för mycket vaselin som vi använt runt ögonen, för detaljerna var inte jätteskarpa, men sedan gjut jag i masken med gjps. den blev fin, men vi ska göra om det senare sommar med mindre vaselin som sagt. Hon tyckte det var mycket häftigt själv (12 år gammal)!

2
Nej inte på ansiktet men på en gravid mage:)

Åh! Synd att jag inte tänkte på det då, nu är det ju för sent, typ 12 år för sent…..

#3 Hur gjöt du i masken med gips, fodrade du den på något sätt och är den så stadig att den håller formen?
Nej, jag gjode enmask med gipsbindor gansk tjockt lager, sedan den torkat målade jag insidan med vaselin, sedan hällde jag gips i den och när det torkat drog jag av gipsbindorna. Så hade jag en gipsmasken klar.