Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 7893 ggr
Libib
0

dekoration

Jag har precis blivit medlem och passar på att ställa en fråga. Vart kan man lära sig att överföra mönster, digitalt framställt, på keramiken? Tror att det heter ngt. med transfere, där det används ett plastliknande film. Skulle gärna vilja umgås lite med någon som sysslar med det, eller en kurs. Vet någon vart i stockholmsområdet (eller i hela landet). Om det förövrigt är någon som tar emot en assistent/praktikant till sin produktion så anmäler jag mig!

Dolomit60
1

"Transfers!, är det engelska ordet för det som brukar kallas kallar "dekaler" i sverige. Här i Danmark kallar vi det också "Transfers".

Transfers, eller dekaler fins av olika slag.

Dels finns det färdiga transfers, med färdiga mänster, som rosor, ängler, och blommor och blad i olika glada färger.

Dels finns det enfärgade transfer-/dekla-ark, som man kan ritaklippa, och klistra med.

Och slutligen finns det transfer-/dekal-ark, som man kan använda till att överföra sina helt egna mönster på, utan att klippa ut drem. Ett sätt att överföra dessa mönster, är att skriva ut ett mönster, som ligger å datorn. För att göra det behöver man en laserskrivare, som kan ta någelunda tjocka papper.

Mönstret blir brunaktigt, och så många anrda färger finns mig vetligen inte att åstadkomma. (färgen komer sig av att färgen i skrivaren innehåller järanoxid)

Transfers/dekaler av vilket slag det än månne vara, finns att köpa, där man köper glasyrer, oxider, och ugnsmaterial osv.

När man väl har sina dekaler/transfers -utklipta, fabriksmkönstrade, eller datorskapta, är det en ganska smal sak att dekorera !

Det valda mönstret, slkall läggas i vanligt kranvatten i tiofemton minuter. På så sätt delar sig pappret i ett skyddspapper, so msitter på baksidan (som på ett klistermärke) och en plastliknande, transperant hinna, med själva mönstret på.

Slutligen skall det utskrivna mönstret lackas över med en slags lack, som skall torka i någon timme, eller mer. (Vad det är för slags lack är jag inte själv helt klar över)

Mönstret påförs en kruka, som redan är glasyrbränd, genom att man tar upp den våta plastfilmen, och lägger ovanpå glasyren. man kan rätta på den med fingrarna - plasten glider lätt över glasyren, när den är våt.

När dekalen torkat, kan den inte ändras mer. Nu skall den brännas en tredje gång i en sk. "dekorationsbränning"

En dekorationsbränning går up till   750-800 grader - precis som när man bränner porslinsmålade saker. Och dekaler innehller också samma slags färger som porslinsfärger. Därför kan man också utmärkt kombinera porslinsfärager, och Transfers. Man kan måla över, och brevid, och tillföra detaljer.

De dataframstälda dekalerna skall dock brännas högre; 1050-1100 enligt en bok jag har. (Jag har arbetat (lite) med dekaler, men aldrig gjort det med dator själv - jag har från från en dansk bok (Håndbog i studiokeramik) Och så har jag känt en tjej som arbetade med det. (och fick rätt h¨ftiga resultat !)

Men det största problemet verkar egentligen vara anskaffandet av en laserskrivare……..Och så skall man ju ha några snygga mönster förståss….

Vanliga dekaler/transfers, (altså icke dataframstälda) lär du dig arbeta med på några minuter, utan problem !

Libib
0

okej, det låter inte så svårt. Man får väl prova, och som du nämner så är just laserskrivaren kanske värre att hitta…

Tack för det fina svaret!

Tazen
0

Hej,Dolomiten…jag har en färglaserskrivare…så har jag fattat det rätt så kan jag göra egna transfers om jag bara har rätt sorts papper…och det papperet kan man köpa på typ Keramikexperterna …mvh Bitte

Dolomit60
0

>>>#3:

Ja så så har i alla fall jag förstått saken.

Jag har som sagt inte använt mig av metoden själv, men jag hade en polare, som gjorde det, och hon beskrev det så. Hennes grejer såg snygga ut !

Och jag har en bok som säger precis detsamma……

Så skall man tro dem,. så borde du kunna printa ut vilket mönster som helst, på transfer-papper, och nån slags lack vad det nu är för lack - det är jag lite osäker på….

Men dom hemmagjorda har visst bara en färg. Jag har en laserprinter själv, men ingen färg i ännu…. Jag har nog tänkt prova en dag när jag får råd till en färgsats till den. Men allt kostar pengar….(700 danska = 875 Svenska Kr…..)

Intill dess kan jag inte garantera att det inte är något annat krux i det, men både hon, och boken får det ärligt talat till att låta rimligt lätt……

Och själva pappret borde du kunna få hos "typ Keramikexperterna" precis som du skriver. (Altså samma ställe som du köper färgade transferark exempelvis)

helenahenstedt
0

Keramikexperterna i Stockholm har korta kurser, bl. a i olika dekorationstekniker. Har ej gått där själv.

MalinFijola
0

Jag har gått den mycket bra och intressanta dekor-kursen hos keramikexperterna i Stockholm. Det var några år sedan så jag minns inte exakt hur vi gjorde, men förutom att göra och använda dekaler så tryckte vi också överförbara bilder med hjälp av en screenram (sån man har för textiltryck). Man använde typ färg/engobe och tryckte bilden på ark av något som liknade silkepapper (fast det var inte riktigt det). Och så la man arket med färgen mot leran, och svampade med en fuktig svamp på baksidan, så fäste trycket på leran.

Beklagar den något luddiga beskrivningen - gå kanske kursen istället :o)

Dolomit60
0

Låter annars som en rätt intressant teknik !

Znurr
0

#4 Men om man har en färglaser kan man skriva ut motiven i färg och fästa dekalerna på keramiken, bränna och färgerna finnas kvar? Eller måste det vara nån annan typ av patroner i skrivaren?

janet
0

Det fungerar med en "vanlig" laserskrivare eftersom den svarta färgen innehåller järn. Järnet ger en brun ton när du bränner det, ju högre temeperatur desto blekare (mot gult) blir färgen. Jag tvivlar starkt på att du kan använda en vanlig färglaser. Pigmentet måste vara "keramiskt" så att den finns kvar efter bränning.

cresta
1

#7Jag har använt mig av silkespapper metoden idag. Blanda 50%ballclay med 50%färgkropp eller oxid. Detta ska rivas mot glas tillsammans med glycerol till en pasta med bra koncistens att arbeta med. Typ smält choklad du ska bre på något. det ska inte droppa men inte va för tjockt för att fastna i nätet på screenramen.Pastan läggs i en screenram med ditt motiv i och med ett tunnt papper under. Dra färgpastan med en rakel i ramen och ditt motiv ska finnas överfört på pappret och kan sedan överföras till keramiskt gods.

För att få ditt  motiv i ramen finns olika tekniker, tex fotoscreen eller medel som du målar i ramen. Jag hade ett motiv som gicka att skära ut i ett plastark och på så vis få en schablon att fästa mellan ram och papper. Det finns företag som kan fixa fotoscreenade ramar om du inte vill fixa och trixa på egenhand.

Jag använde ett papper som jag köpt på chansning i kina men det viktiga är att pappret har en förmåga att så att säga släppa ifrån sig det överförda motivet till ditt keramiska alster och att det är ostyvt samt tål lite väta utan att smulas sönder. Pappret med ditt motiv läggs mot skärven, rå eller skröjat gods, och svampas försiktigt med lagom fuktad svamp tills bilden släpper pappret och uppenbarar sig på din keramik.

Papper, kemikalier, screenram etc ska finnas där man kan hitta det mesta annat i konstnärsmaterialväg./C

Ulle
0

Ska tryckpappret torka innan man för över det till skärven?

It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.

cresta
0

Nej, Ärligt talat så har jag inte funderat på det. Eftersom det är som en fet pasta så torkar det inte riktigt. Du kommer inte kunna lägga dem på hög för framtida behov för då klibbar de i varandra. Dessutom ju längre färgkroppen är på pappret destu större risk att färgen liksom vandrar ut i pappret där den inte ska vara.

Jag har dock använt trykta ark efter nån dag och det har fungerat så släng inte bort värdefulla överblivna motivark:)

troll
0

En helknasig fråga - kan man använda bakplåtspapper eller smörpapper? Kanske för styvt? Jag har aldrig sysslat med trycka av detta slag - vilket kanske märks på frågan, man när jag läste om det tunna pappret som skulle släpp och ändå inte gå sönder ploppade smör- och bakplåtspapper upp i huvudet. Billigt material.

/Marie

cresta
0

När du duttar med en fuktad svamp på baksidan av pappret med ditt motiv så måste vattnet kunna gå in i pappret för att pastan ska släppa och fastna på skärven och det är ju direkt motsatt med tex bakplåtspapper. Dessutom är det ju som du säger väldigt styvt. Jag har inte använt något annat än rispapper så det är vad jag kan rekommedera, om någon annan har tips är det ju bara att testa.

/C

Ulla
0

rispapper - är det något liknande som kallas potters tissue?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

cresta
0

yes! har vad jag förstår det som i alla fall samma funktion när det gäller den här tekniken./C

misch
0

www.printdesign.se

Här kan du beställa dekaler till porslin och keramik, 800-1200 grader även guld och platina!

Kontakta Inger och Irene så hjälper dom er!

MalinFijola
0

Japp Ulla - Potters tissue hette det vi använde

//Malin