Keramik iFokus

Keramik

Etikettresor
Läst 4000 ggr
cupcake
1

Gotland

Är det någon som har förslag på keramiker på Gotland som man kan besöka?  /Susanne

LeWE
1

Dan Leonette, jättehäftig Raku! Vet ej exakt var  men söderut i allafall.

cupcake
0

Tack för ditt svar. Hittade en tidigare tråd om Gotland med lite tips,som kommer att komma till användning. /Susanne

sisela
0

Jag tycker Fide fajans har fina grejor. Det är så himla mycket keramik på Gotland så det är mycket som är tråkigt (tycker jag) men hon i Fide fastnade jag för. Min favoritkopp är därifrån och jag är väldigt kräsen när det gäller kaffekoppSkrattande.

Och det där stället med nycirkus och crèperie, vad heter det nu….det är i alla fall åsa lindströms keramik. Tror inte hon har nån verkstad som man kan se- Bara en liten butik. Cirkusen och crèpsen är bra dock.  Hablingbo heter stället!

rakuLotta
0

sitter på Gotland i en liten stuga och har fått tag på en bärbar datorGlad. Ville bara tipsa om lite bra keramiker som jag vart och besökt . Tomas Stöfling , finnes på Mejeriet i Alskog. www.mejerietgotland.com Otroligt snygga grejer! Snygga svartbrända saker hade Eva-Marie Kothe-Sjöholm i Burs www.gkf.nu Thord Karlsson hade sin verkstad och butik vid  Lye kyrka. Jätteläckert saltgods! Har tyvärr inte adress så ni får googla. eller kanske han finns som länk här? Och givetvis ett besök hos Dan Leonette www.leonette.com  Alltid lika trevlig och givmild!

Alla väl värda ett besök!

rakuLotta
0

och Lokatta keramik i Hablingbo förstås. Om man vill köpa Fylelera. Har nu köpt mig ett litet lagerGlad

L.A.E
0

Vi åker imorgon till Gotland  och hälsar på  olika keramiker  som vi känner.

mangobango
0

Fide Fajans är härligt. Ligger söderut på Gotalnd.

Thord Karlsson är kul att prata med, han kan mycket om saltbränning och bränner med soda… sist jag pratade med honom för ett antal år sen.

kinnekulle
0

Ja jag kan bara instämma, vi har nu kommit hem efter en veckas gotlands vistelse, helt fantastiskt, massor av lera och ull, de flesta hantverkare är värda ett besök, kan säga oxå att det pågår en utställning om gotländskt lergods på langska huset, hemslöjdens hus vid yttre hamnen, vi var där på vernissaget mycket bra, både fåtida och nutida lergodskeramiker. Sedan tycker jag g.k.f inne i visby är bra, fantastisk skickliga medlemmar, kolla in Karin sutares keramiska alstrer. pluss alla tidigare nämda, Thord, Dan, Kothe m m  Charlott Karlsson i Havdhem, mycket fint lergods.  Sedan finns det ju ett antal redigt duktiga betonggjutare, : Stina Lindberg, Betongfabriken, Faffner m m  Ja en vecka räcker inte långt, tur att man har släkt där och är där en hel delSkrattande