hantverksmarknad
Jag var på en hantverksmarknad i helgen, det gick väl så där, det känns som om det är lite avslaget nu är det bara att vänta på julen nu?
Vi har en marknad kvar och det är grytnäs medeltidsmarknad som är den här helgen som komme,r tycker man om att klä ut sig så är det riktigt roligt. vad tycker ni andra är det bra på medeltidsmarknader eller tycker ni att hantverksmarknader är bättre jag tycker att det är ungefär lika,
jag har inte varit med på någon medeltidsmarknad men däremot hantverksmarknader och vanliga krims krams marknader..jämför jag dessa så ger krim kramsmarknaden mer då folk blir så glada när dom ser lite kvalitet..en del vanliga marknader har dessutom samlat hantverket på samma ställe…
Larsmäss utanför nora va jag med på 1983 det som gjorde att jag inte varit med igen är att dom tar 20% av det du säljer och det blev för mycket för ett bord i 2 dagar..fick betala nästan 4000:- för ett bord och det är inte kul..
Numera har jag bord utanför butiken i samband med noramarken då brukar jag köra med marknadserbjudanden och det har folk lärt sig med åren…
Kopparbergsmarken är bra oxå…ibland har dock vädret förstört en del….
Erfarenhetsmässigt och när jag pratar med kollegor så tror jag man skall hålla sig på hemmaplan så att folk känner igen en …försöka konkurrera ut lokala hantverkare funkar dåligt då det verkar som folk är lite patriotiska..tror oxå att större marknader som har 20-30 000 besökare är bättre än dom små om man vill sälja mycket.
Jag brukar dreja upp smågrejor ..skålar kannor ljuslyktor mm som jag säljer 3 för en hundring ….är lätt att sälja och det blir mycket pengar om man klarar av att massproducera.. Behövewr inte vara så avancerade saker…
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Oj, tre skålar för en hundring ! Även om det är ganska små skålar tycker jag det låter extremt billigt. Då måste du vara väldigt snabb i alla moment, eftersom det ändå lönar sig ?
Skålarna är enklast…kannorna gör jag utan handtag med kläm för fingrarna oxå enkla..lyktorna lite mer jobb då dom skall ha något genombrutet mönster…men dom tar inte många minutrar att göra per styck..själva uppdrejningen är det som går snabbast..klockade av en 600 grams klös då jag drejar vägglyktor en sån drejar man upp under 2 minuter med centrering.. det som tar tid är beskickningen som jag alltid gör samt om det skall skäras mönster eller hänklas…men man räknar sällan hur mycket tid varja sak tar utan vad du kan få fram på en dag eller två…sen tar man igen en del som man förlorar på gungorna på karusellen *L*

abbi.s jag beundrar dit tålamod jag har jätte svårt att sätta mig och seriedreja, det vill gärna bli att det blir olika, har inte det tålamod som krävs Det får nog bli andra bullar nu det är tydligen lönsamt i alla fall
Abbi, väger du upp varenda klös eller har du något bra tips på hur man får vägandet att flyta bättre…??? Tycker det tar evigheter att väga upp allt som ska bli lika stort, lägga till och ta bort på varje lite klös..? kanske kan mäta upp olika vikter= cm på en pinne och skära upp efter lerkvarnen? Hur gör du?
Alla småsaker drejar jag på klös…efter så många år så sitter varje storlek i tumgreppet.jag väger inte varje liten sak och visst kan det diffa några mm hit o dit men när jag t.ex gör dom små bordslyktorna som finns med på min webbshop då tar jag 5 kg lera centrerar denna och sen drar upp så jag har precis lagom med lera till en lykta.. det är inte mycket lera i varje lykta så det blir rätt många på en o samma klös..på en normal arbetsdag drejar man lätt 6 planker som rymmer 40 st samt att jag brukar dreja lite stort emellan för att få¨lite variation..Dagen efter skall sen alla beskickas och skäras.
Jag har en lerkran som det kommer ut korvar som är ca 10cm i diameter Jag har vägt så jag vet att en cm är 100gr.När jag gör muggar så skär jag upp 4 cm per mugg och lägger detta i en hink med lock.Har mått för allt jag gör lampor t.ex är 400-600gr=4-6cm osv..Blir så mycket enklare att mäta istället för att väga..Har gjort så sen jag fick lerkranen , trott att alla gör så..
Hade en hänkelpress för några år sedan men den va så bökig att göra ren numera drar jag hänklarna för hand oftast samtidigt som jag drejar muggarna så dom får ligga till sig lite..
För att få fram mycket t.ex till en marknad är att jag gör saker som passar att stå på samma hylla ugnen så man inte får en massa döda utrymmen som kostar pengar(ekonomi ekonomi)..småsaker får stå under vida saker på det viset får jag in 9 lampor + ca30 småsaker i varje sektion..nu säger detta kanske inte så mycket men plattorna är 39 cm breda..

Att packa ugnen tycker jag är ganska kul, ung som att lägga pussel eller lösa korsord. Man bör helst göra det när man vet att man inte blir störd och inte är stressad.
Abbi's, aha, det var som jag misstänkte mycket snabbare att mäta än att väga. Att jag inte tänkt på det innan…Men det är ju det som är kul med att läsa andras inlägg, helt plötsligt slår det en att det finns snabbare och bättre sätt än ens egna gamla vana…
Packa ugnen ser jag tyvärr som ett nödvändligt ont, jag tycker alltid det går i så lite och så mycket står kvar på hyllorna…
Jag förstår inte att du inte kräks på lera efter alla dessa volymer varje år, Abbi's.Att du lyckats behålla glädjen! Hur mycket lera gör du av med på ett år? Måste vara mycket…Jag håller med Hanna, vilken arbetsdiciplin..Önskar jag hade den jag med…
som mest 3 ton….ja ibland undrar man om man är knäpp..mitt X döpte om mig till joakim von anka…ha ha ha
numera är denna lilla stad lite mättad med mina grejer därför har jag öppnad webbutiken för att nå en bredare publik …för kapaciteten och glädjen åt yrket är det inget större fel på än…

Jaha nu sitter man här utklädd till viking . vi är på väg till medeltidsmarknaden nu,håll alla tummar för att det inte regnar bor.t Att ha långklänning (Samma i tre dagar) i hällande regn är ingen höjdare, men som sakt om man säljer bra så står man ut med det mesta annars är det ju pest hur mycket solen än skiner.
Ha en bra helg allihopa