Keramik iFokus

Keramik

Etikettövrigt
Läst 8677 ggr
Lilja
20

vattenglas?

Vad är vattenglas och vad används det till? Hur används det? Har hört att man kan täta tex. betonggolv som läcker in vatten med det men vet inte hur det används i keramiska sammanhang. Är det dyrt?

Bregotta
1

Jag var på jakt efter det för ett tag sedan, skulle laga en skröjad urna som gått sönder. Fick av någon, vet inte vem, reda på att vattenglas var samma som det som säljs på byggvaruhusen som heter Fuktstopp "Sika 2"  (sök det på nätet), Jag vet inte om det är helt samma (har försökt kolla med kermiska formler, men fick ingen ordning på det hela Obestämd). I vilket fall som helst funkade det i alla fall som jag ville. Jag blandade det med lite pulveriserad lera och "limmade" ihop det som var trasigt. Allt höll i glasyrbränningen!Skrattande Kanske någon annan vet mer!

pyromanen
1

Vattenglas är natriumsilikat-hydrat. Det finns många varianter som blir olika starka/sega. En gelélikande variant användes förr till att långtidsförvara ägg i månader - tätar alla porer i äggskalen, så att olika processer står still och de kan hålla jättelänga utan att ruttna.  Det är billigt. I industrin används stora mängder natriumsilikat, bland annat som tätningsmedel.  Jag har en burk med 5 kilo, tror det kostade runt 30 kr/kilo. Har alldrig använt det till nåt.

Det finns ett ställe här i Värmland där de tillverkar natriumsilikat, och det görs faktiskt av glas (natriumkarbonat och siliciumsand) och vatten, kanske därför det heter vattenglas….

Sagakeramik
1

Man kan köpa natronvattenglas hos färghandlen. Tror min en litersflaska gick på 61.50

rakuLotta
0

Här i Kungsbacka fanns inget vattenglas att få tag på . Varken hos färghandlare eller apoteket som jag vet förde det förut. Jag fick beställa det hos Lars T. Kostade 50 kr för 1 l.

rakuLotta
1

plus moms kanske ska tilläggasGlad