Mangel
Jag har hittat en gammal handdriven mangel, eller egentligen en sådan som man manglade tvätten i förr, för att pressa ur vattnet. Den har säkert ett specifikt namn, men jag har ingen aning om det. Hade aldrig sett en dylik tingest men min man och bror visste direkt vad det var. Igår testade jag att "kavla". Körde först leran naturell - fassnade på valsarna. Testade med plast - skrynklade. Då tog jag ett tidningsuppslag och det fungerade. Finns det bättre sätt? Funderade på tyg. Något annat som man bör tänka på? Är det viktigt att mangla igenom leran flera gånger med tunnare och tunnare distanser eller kan man köra den tjocklek man vill ha direkt?
Jag har en gammal mangel liggande någonstans, men inte plats att använda den ännu. Nu håller jag på och planerar för en 15 m2 friggeverkstad så då får jag nog massor av plats över.
Är det struligt att använda mangeln så att det är lika bra att kavla som vanligt, eller går det lätt att göra det?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
tyg har man ju på de kavlingsbord man köper så det skulle nog jag rekommendera. man kan pressa ganska bra direkt till den tjocklek du vill ha men det är ju beroende på lera och sånt också. prova att kavla till direkt du märker ju om det inte går…

Jag tycker inte det är så jättelätt att kavla så det blir jämnt. En del är förfärligt duktiga på det… Har testat idag igen och det är enkelt och blir bra. Dock får man betänka att mangeln inte breddar sjoket så mycket utan lägger till mer på längden - man får kavla så man får bredden man önskar innan man manglar det. Vad jag menade var om lerpartiklarna lägger sig i alldeles räta rader om man manglar direkt i den tjocklek man vill ha. Jag har lärt mig att när man kavlar skall man göra det åt olika håll så inte lerpartiklarna lägger sig på rad vilket gör leran skör. Det går bättre om leran har torkat lite, jag skar den och lade den en stund på gipsplattan. Det går att mangla riktigt, riktigt tunna sjok, om man exempelvis vill göra lampor som det lyser igenom i. Testade med tyg men det blir nog tidningar för min del. Har endast testad en lera än.
tack för inspirationen… blir påmind om den mangel jag kånkade hem för över ett år sedan nu för att testa kavla lera med… har inte testat än. Kanske ä dags snart. Hur gör du för att få lagom tjocklek? skruvar fast rullen i rätt höjd på nåt sätt eller?

För att få den tjocklek jag vill ha knör jag in distansklossar som går med leran på vardera sidan genom valsarna, dvs långa smala bitar av lister eller masonit eftersom den "mangel" som jag har inte går att låsa, finns den funktionen på manglar? Jag kan däremot spänna valsarna vilket är bra om tjockleken på distansklossarna varierar. Först manglar jag in distansklossarna en liten bit, sedan lägger jag dit leran i en vikt tidningssida. Har kavlat den i den bredd jag vill ha, eller om man vill kan man mangla den åt ena hållet först och sedan åt andra. Dock är det lätt att tidningen blir skrynklig och därmed också leran. Sedan är det bara att mangla igenom och på andra sidan kommer ett perfekt lika tjockt eller om man vill tunt lersjok. Jag har faktiskt kört igenom en del utan att göra något av det bara för att det känns roligt …

Jag har en gammal mangel som jag tänkt använda till lera men inte kommit mig för än.. bra att bli påmind.

Jag skrattade gott åt mig själv när jag klickat iväg min beskrivning av hur jag gör. Det går snabbt att bli expert. En gång, i datorernas begynnelse, lyckades jag hela Macen, den enda datorn vi hade på jobbet. Efter det blev jag datorguru och mina arbetskamrater vände sig till mig då den strulade. Fördelen med detta var att jag lärde mig en hel del om datorer och blev, om inte guru, så i alla fall intresserad och hyfsat bra på att felsöka. En annan gång då kopiatorn inte ville på en arbetsplats så kom en tjej som praktiserade hos oss och hämtade mig med orden: de sa att jag skulle hämta dig, men det verkar ju skumt för du håller ju på med lera och sånt, kan du verkligen något om maskiner? Vad är det man brukar säga: skomakare bliv vid din läst …