stengodsengobe
Vet någon hur man gör egen stengodsengobe? Är det så enkelt som att ta stengodslera och göra till slamma, sätta till färgkropp och pensla på? Jag tänkte att jag sedan ska glasera transparent stengodsglasyr över. Eller är jag helt ute och virrar?

Ja så enkelt är det, Veka.

För att få den extra slät och slippa klumpar, brukar jag ta spånet som blir kvar efter att jag har beskickat föremål och låta det torka helt. Sen häller jag på vatten precis så att spånen blir täckta och låter sedan det stå i ca ett dygn. Sen kan du röra runt och du har en fin och jämn smet som du kan blanda i den färgkropp du vill ha.
Om man tar samma lera som man gjort sakerna i och slammar till enbobe så får du samma krympmån. Ett problem kan vara om du har grov chamotte i leran, då blir engoben "knölig" och tar du bort chamotten får du inte samma krympmån.
Jag använder Porslinslera och gör engobe av. Det funkar till alla mina leror.
Jag vet de som använder piplera som engobebas också.

#3 Kan man använda piplera till stengodsengobe?
tack för svar.
Piplera använde vi på mitt gamla jobb när vi "körde med" sgraffito på lergods. Vad bra…då ska det provas. Jag känner att jag har kört fast. Jag har varit så inkörd medatt dekorera sten- och lergods med dekorfärger i över 30 år nu och nu vet jag inte vad jag vill göra Jag måste hitta ett eget formspråk nu.
#4 Ja man använda piplera till stengods. Jag har flera rececpt på pipleraengobe om någon vill ha. Har dock inte provat själv utan sett provbitar och skrivit av recpten.

Vad intressant, och jag som trodde att det var endast till lergods. Skall genast prova. Man lär sig nåt nytt varje dag här på forumet.

Det första stället jag började handla råmaterial av (numer också uppköpt av en storfirma) berättade att de sålde Ball Clay också som piplera och engobelera, bara uppvägt i påsar med olika namn och till olika priser….
Det handlar som nämnts bara om att hitta en lera/engobebas som stämmer ihop med grundleran krympningsmässigt. Själv använder jag och många med mig en "gjutlera", d.v.s. en vitbrännande stengodslera med relativt sett mindre krympning i färdig pulverform. Bortsett från att det blir absolut billigast (tillsätt eget vatten) brukar det också fungera med de allra flesta grundleror. Visst är det optimalt att ta samma lera man använt till formen men det är också bekvämt att ha ett torrt pulver att utgå från. Blir det dessutom billigare, så….
#8 Tack för tipset om Ballclay. Det har jag massor av… det ska jag testa!
Men lite fult tycker jag av återförsäljare att inte berätta som det är, dvs samma sak med olika namn. Oschysst är ordet.

Om du har svartbrännande stengodslera hemma så kan du använda det som engobe naturligt på vit lera det är enkelt och snyggt. Är det chamotte i bör du sila annars blir det lite grovt och knöligt.
om ngn är intresserad har jag recept på en stengodsengobe som funkar även på skröjat gods
Det skulle vara jättebra med recept till engobe på skröjat gods. Ibland får jag ideer när det är försent. Funkar det då också att lägga på glasyr direkt när engoben torkat?
Tack på förhand
Jag har ett recept på engobe för skröjat. Har dock aldrig använt det själv. Men prova gärna och berätta hur den funkade. Du kan färga in engoben med oxider som vanligt, t ex kobolt för blått.
Engobe för skröjat
5 Borax
5 Zirkopax (vad kan det vara? Någon som vet? Eller har jag skrivit av fel? Kan det vara Zirkonoxid för att få täckande effekt?)
20 fältspat
15 Ballclay
20 Kalcinerad kaolin
15 kaolin
20 kvarts
Tack för receptet, ska pröva det vid tillfälle. Spännande!