vriden klös
jippiii!!Har lyckats dreja ett jättefint fat och det gick mycket bättre nu när jag inte tog i så mycket.Har nog haft för bråttom förut och tack för alla tipsen jag fick.Men nu kommer nästa problem!!!Hur sjutton får jag av den från drejskivan?Vet att man brukar dreja större saker på lösa plattor men sådan avancerad utrustning har jag inte hunnit skaffa mig ännu.

Hej:)
Vad roligt att det funkade!
Om du drejat den direkt på drejskivan ska du nog bara skära loss den och sedan låta den torka tills du kan ta bort den utan att den ändrar form. Täck kanterna med plast så att den torkar mer i mitten först annars burkar fat krympa ihop och blir mer som skålar när de torkar förmycket i kanterna.
Du behöver ingen avancerad utrustning för att dreja stora saker. Det du behöver är runda spånplattor.
Så här gör du: Centrera en klös (ca 1 kg) , platta ut klösen på drejskivan (ca 2 cm hög). Gör ett litet hål i mitten, gör sedan spår i leran med ca en cm mellanrum.
Lägg sedan spånskivan på leran, däng till i mitten med knytnäven. kör drejskivan och pressa med en svamp eller något annat så att plattan sitter rejält. Nu kan du börja dreja:)
Jag drejar inte på plattor…när man lyfter kan man lägga på ett sugande papper t.ex tidningspapper som håller formen när du lyfter..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
Men Abbi's, du måste väl i alla fall använda plattor om du gör jättefat eller flacka skålar?
Ok…. tack för tipsen.Men abbi.s hur menar du då????När ska man lägga på det?Fatet är lika stort i botten som själva drejslkivan.Kan det verkligen hålla formen då?

Jag tycker inte det hjälper speciellt mycket att hiva över papper.
Möjligtvis om det är en liten skål så kan den behålla formen efter avlyft bättre med ett papper över som håller luften inne, men jag har då aldrig lyckats lyfta av ett stort fat med den tekniken…?? Skulle aldrig ge mej in på det med en stor vid skål heller…
Har man provat denna teknik så vet man att det funkar Fick tipset i en bok för många år sedan..Eftersom pappret suger fast och det blir som ett vakum inuti så håller den formen exakt.Kan jämföras med att dreja en helt sluten form.Gör man fel så hjälper det inte att hiva över papper..
Jag drejar upp till 10kg stora skålar med denna teknik….
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
jaha, kul att du klarar det med papper. Jag håller mej till mina Bats, kanske beror det på att jag drejar så pass tunt att mina fat inte klarar av det ändå, för de gånger jag försökt har dom blivit skeva efteråt. Är faten tillräckligt stora tycker jag dessutom att det är svårt att få pappret att sitta fast ordentligt och ligga still.. Men det är klart att allt går att lära sej. Såg en gång en kille som lyfte av nydrejade tallrikar direkt från drejskivan utan att dom slog sej det minsta. Och inte var dom speciellt tjocka heller, och inget papper på heller…

Jag håller med Lotta. Funkar fint på småsaker som inte är speciellt vida. Med större former som vida fat och flacka skålar så är det för det första svårt att hitta papper som är så stort så att det täcker och sen är det betydligt mycket lättare att dreja på Bats, speciellt om man vill vara lite effektiv och dreja fler än ett fat om dagen. Om du drejar på Bats så slipper du vänta på att fatet/skålen ska torka innan du börjar dreja nästa.

Bats= runda plattor att dreja på. Ibland i plast med förborrade hål, men även i spån, gips och båtpalywood.