Kurser
Jag funderar på att börja ha regelbundna kurser i min verkstad. Jag har för flera år sen varit cirkelledare genom ABF och känner mig lite osäker vad man ska ta för kursavgift när man driver i egen regi? Jag vet att det disskuterats förut men hittar inte tråden! Tänkte kanske 10 kvällar på en termin.. Vad är rimligt?
Hej Lewe
jag har ett ljusstöperi och erbjuder ljusstöpningskvällar. jag har bestämt vilken timtaxa jag vill ha för arbetet. Jag har satt en minstanivå för antalet deltagare, och har därmed räknat ut , minus moms vilken timpenning jag måste få in, och därmed också kunna sätta priset per deltagare och kväll…
krångligt förklarat…..
timlön 150 kr tim ggr 1.42 (sociala avgifter) = 213 + moms = 266 + slitage och ugnsförbrukning. säg 40 kr timmen….??!
du måste ta ut minst 300 kr timmen. Varje pass är 3 tim= 900 kr, samt tio ggr= 9000 kr
slå ut det per deltagare.. kan du ha 6- 8 el 10 deltagare… ja, minst 1000 kr per deltagare… samt att de betalar för lera och glasyr…
Kul att höra hur andra resonerar, så här tänker iallafall jag…

Jag går på kurs hos en keramiker som erbjuder kurserna via Studiefrämjandet. Vi är i hennes lokaler och använder hennes verktyg och maskiner. 10 gånger a 2.5 timmar per termin kostar ca 1700. Material- och brännkostnad kostnad tillkommer. Vi är 6-8 deltagare på kusen. Detta anser jag vara ganska billigt.
#1: jag tycker att 150 kr i timlön låter för lite. Dessutom krävs mer arbetsinsats än bara de timmarna kursen är. Bränning av grejer, glasyrblandning, lerbeställande och säkert lite städning också.
Jag tycker att du ska tänka ut vad du själv tycker är en rimlig timlön för att du ska vilja hålla kurserna, sedan bestämma hur många elever du orkar med och så slå ut kostnaden på dem. Men minst 2000 + material tycker jag du ska ta.
/Caroline

Jag tar 2400:- inkl. 25% moms för mina kurser om 10 gånger a tre klocktimmar (motsvarar 40 studietimmar på ett studieförbund).
Då e det ny rymlig verkstad, 8 platser per kurs, 4 drejskivor. Material 45:- /kg inkl glasyr o bränning tillkommer.
Läs mer på min hemsida så ser du alla mina priser om du klickar upp kursprogrammet. (Länk finns på den personliga sidan)
Förut tog jag 1950:- inkl moms för 12 gånger i min gamla verkstad. Nu har jag fler anmälningar än i våras trots detta så jag antar at folk tycker priset e okej. Vissa av de gamla kursdeltagarna knorrade förståss men de får ju mycket finare nu.
/Helen
Tänk på att studieförbunden sätter sina priser utifrån att dom har statliga bidrag.Det är därför inga kurser startar om det inte är minst 5 deltagare..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tack för tipsen!
Studieförbunden momsar inte heller …