ilemenit baumetal
Hej,
är det någon som vet vad följande är
Ilemetit, eller Ilemenit (kom ej ihåg hur det stavades.)
Jag fick av en kompis en låda med råämnen, och i lådan fanns en påse som var märkt med ovanstående samt att det även stod Baumetal på etiketten.
Har sökt vad detta kan användas till, men ej hittat…
Mvh Vitaulla

Ilmenit är en färgande oxid som består av Järn och Titan.
Baumetal är väl producenten måhända.
Hmm….verkar ju konstigt att ange baume-tal för ett råämne…

:-) Jo, jag tänkte snarare på t.ex. Bau-metal GmbH som gör metallprodukter. Men det är innehållet som räknas …
Skämt åsido, etiketterna är väl förtryckta för glasyrer hos nån firma och förväntas innehålla ett handskrivet tal efteråt. Råmaterial-etiketterna var slut den dagen och EtikettutskrivarManagern var sjukskriven …
Jo..
tack…tanten som hade dessa råämnen dog för några år sedan, (jag fick tre kartonger!!) och det är burkar och påsar med diverse råämnen. på vissa finns det tom årtal angivet, och det stod 1969 på tillverkningsår, så grejerna har legat i några år!! Faktum är att det fanns en del firmanamn på en del påsar, och när jag googlade på dessa så fanns några leverantörer, medans andra verkat gått i "graven";)
Tack iallafall, jag har bara gått glasyrkurs en dag, och där gick vi inte igenom detta ämne, så jag sökte runt dels här, och i övrigt på nätet… men här är ju servicen och kunskapen super!!!
Tack Lars och bosse för att ni är in här och skingrar ovisheten bland oss mindre kunniga!/Vitaulla
Vissa ämnen kan vara tyngre å sjunka snabbare till botten å kräver tjockare glasyr med mindre vatten vet ej om din illmenit e tyngre å lite grövre om den ska ge jämn prickbildning i glasyren.. Gissar jag nu..