Keramik iFokus

Keramik

Etiketterformadekorera
Läst 3871 ggr
Jordemor
0

salladsfat

Jag håller på att bli tokig på att inte lyckas med stora fat. Just nu verkar det vara väldigt "poppis" att lägga upp sallad på stora fat i stället för i salladsskålar och jag tänkte hänga med i trenden men herregud va svårt det visade sig vara. Hur gör ni andra stora fat???  Jag drejar på spånplatta och det momentet går ju bra men sen spricker det antingen under torktiden eller i bränning. Flera har jag kommit så långt med att jag glaserat och så har dom gått i 4-5 delar under glasyrbränningen. Jag tar tacksamt emot tips och råd om hur jag ska göra

hälsar Åse

pluppan
0

låååååångsam torkning är mitt tips. mina stora fat tar säkert två veckor att torka, ca 1 vecka innan jag vänder.

ingen luft i leran= knåda, knåda.

bearbeta även botten in och ut några gånger med handen eller med ett sken

ta bort allt överskottsvatten på botten innan torkning.

hoppas att det går bättre!

/Mariana

avalon
0

man skall nog även se till att botten inte är för tjock, och att man bearbetar den oxå under drejningen. Sken tycker jag funkar bättre till botten än bara händerna.

zzaga
1

Men… har du så stora problem med faten? Vad skumt. Vad använder du för lera? Kör du stengods eller lergods? Vilken temp kör du? Vid vilken temp öppnar du ugnen? Vart i ugnen ställer du faten?

Så här gör jag när jag gör stora fat:

Ta leran direkt ur paketet.

Släng leran ett par gånger i bordet (knåda inte).

Dreja på någon form av bat (skiva). Det är sämre att använda plast bats till just fat eftersom de nästan aldrig torkar i mitten då.

Gör en tunn botten. Dra bottnen flera gånger.

Dreja av så mycket lera runt botten med avdrejningsjärn som möjligt. (som du vågar).

Skär av fatet ifrån plattan när du drejat färdigt det.

Täck ytterkanterna med plast men låt mitten vara oplastad.

När fatet känns stabilt nog att vända på gör det och dreja av överflödig lera. Om mitten torkar väldigt långsammt kan du köra med en hårfön i mitten så att den blir stabil nog att vända.

Täck igen med plast runt kanterna men inte i mitten. Om du täcker hela fatet kommer fatet också att resa sig upp mer eftersom det måste krympa innåt-uppåt vilket i sin tur gör att fatet får en mer skål form.

Problemet med stora fat är att de torkar så ojämt. Den ojämna torkningen gör att du får spänningar i godset som sedan gör att det kan spricka. Vad jag har hört så verker det som om man kan få lite mer problem om man jobbar med lergods än stengods.

Jordemor
0

Tack snälla ni för så snabba svar. Nu ska jag genast ut och prova ett nytt fat. Har inte använt sken i botten förut så det ska jag göra nu. När ni skriver tunn botten hur tjockt är det?

Pluppan. torkar du i fuktskåp eller bara under plast?

Zzaga jag använder stengodsleran SM från Cerama. Funderar på om jag ska testa nån annan just till faten för den är lite "lös" eller blöt eller hur man ska säga. Lätt att dreja med annars. Du skriver att jag ska skära av fatet. Lyfter du av det också då eller behåller du det på den plattan du drejat fatet på?

tack och nya frågorSkrattande fårn Åse

pluppan
0

jag torkar min under plast som jag då och då lyfter av, ska dock prova att plasta in kanterna som zzaga föreslog -det verkade smart

jag har provat att dreja stora fat i flera olika leror både med och utan chamotte och inte haft några sprickproblem med någon lera.

jag låter mina fat vara kvar på plattan efter att jag skurit av-du får inte av det när det är nydrejat

zzaga
0

Åse

Ok, jag har inte testat ceramas leror alls. Men det borde ju inte vara någon större skillnad. Men det är bra att använda en lera som är lite torrare än en som är lite blötare iaf när det kommer till stabiliteten när man drejar.

Jag bara skär av fatet men låter den stå kvar orörd på plattan till den är stabil nog att vändas upp och ner.

När du sedan vänder fatet så ta en stor bat som täcker hela fatet och lägg på som ett lock. Tryck lätt på båda batsen och vänd den i luften. Förstod du hur jag menar? Om du gör så slipper du att godset slår sig när du ska lyfta av det och vända det för avdrejning.

frykis
0

Har du testat KM-leran istället för SM-leran till stora fat? Suverän