Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstadverktyg
Läst 1563 ggr
Jessika
0

Ny verkstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allihop! nu är det länge sen jag var aktiv i forumet eller i verkligheten för den delen… Har spenderat våren och sommaren med att få barn och flytta så något keramikande har det inte blivit.

Nu längtar jag enormt efter att få vara kreativ och sätta händerna i leran, har dock lite problem med hur jag ska ordna verkstad i nya huset. Alternativet är att dela av en del av garaget och ha verkstad där eller inreda verkstad i ett härbre som står på gården. Härbret har fördelen att det finns el och vatten indraget, garaget har el men inget vatten. Härbret är ganska litet, jag skickar med en bild på hur planlösningen är. Ugnen skulle i så fall få stå på bottenvåningen i hörnet.

Någon som har några kommentarer eller tips? Tror ni att det är smartare att hålla till i garaget? Är det nån fara att ha ugnen i härbret som är helt i trä (golv väggar mm.) Ugnen är en 120 l toppmatad ugn.  Det kommer bli trångt med hyllor och ytor att blanda glasyr osv. Hur stora verkstäder har ni?

KeramikeniSkredsvik
0

Mysfaktorn är ju mycket högre i härbret, men det blir en massa spring i trappan, som jag antar är brant och smal. Så det mest praktiska kanske är garaget. Rinnande vatten klarar man sig utan, en spann med vatten räcker långt att skölja av i.

mangobango
0

Härbret verkar ju mysigt och om du inte ska jobba med många jättestora saker samtidigt tror jag du fixar det på den ytan. Jag har ju en kompakt verkstad som du vet. Jag har byggt om den i sommar och fixat med den. Och det funkar alledeles utmärkt.

Jag tror det som kan avgöra det är om du kan få till brandsäkerheten. Kolla upp det. Jag är osäker dock på var du ska vända dig. Brandmyndigheten kanske?

Bruzapetra
0

Jag skulle nog med kört på härbret. Jag skulle inte vilja vara utan vatten, men det är ju en vanesak såklart. De toppmatade tycker inte jag blir så himla varma och jag kan tänka mig den skulle få plats där nere. kanske bredvid toan? Du kanske kan isolera väggarna och taket med gipsskivor också. Det har jag i mitt ugnsrum. Håller med mangobango, om du inte tänker arbeta på fulltid i verkstan och verkligen behöver plats för riktig produktion så tror jag med det kommer funka super! Ser mysigt ut:) Lycka till!

Bruzapetra
0

Hm, det finns inte så många andra stället än bredvid toan:) Men det ska väl vara runt 40-50 cm från vardera vägg runt ugnen så det verkar ju passa! Det sa brandgubbarna som var hos mig iallafall.

Jessika
0

Ja, jag tror nästan jag bestämt mig för härbret, det är ju så mysigt! Jag kommer säkert svära över den branta lilla trappen många gånger Flört men å andra sidan har jag varit väldigt irriterad i min förra verkstad att jag inte hade vatten så nära.

Nu återstår bara allt jobb att få allt på plats! Längtar Tungan ute

Tack för alla svar!