Brännkurvor
Ja, nu äntligen så har jag beställt en ugn. Går nu bara och väntar. För att utöka min egen kunskap så skulle jag vilja få hjälp med några brännkurvor, grundvarianter. Jag hittar lite information både här och där men inget gediget som jag kan utgå ifrån. Även om det finns inlagrade i automatiken vore jag tacksam för lite information eller råd om vart jag kan hitta sådan.

Det är svårt att ge förslag på en Brännkurva utan att veta vad som är förprogrammerat i automatiken. Det viktigaste är att skröjen skall gå långsamt upp till ca 600 grader. Jag kör 120 grader i timmen om det är vanliga grejer, 60 om det är känsligare grejer eller tjockare väggar i godset. Glasyren kör jag 240 grader i timmen till 600, sen full effekt. Vet inte om man kanske kan låta den gå ännu snabbare, har inte kommit mig för att testa.
Tack avalon för tipps och råd. Bra att samla på sig erfarenheter. Man måste ju inte uppfinna hjulet varje gång man skall göra något nytt. Jag får återkomma och berätta hur det gick. Trevlig kväll på dig.