Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 2802 ggr
kinnekulle
0

dekorfärg?

Jag är på jakt efter en färg att dekorera med somman kan måla med, typ blommor sedan skröja och glasyrbränna och den skall inte färga av sig, utan sitta efter en maskindisk, vad använder ni, tänk er att man skall rita några fåglar´, man kan ju använda färgkropp, lera och glasyr har någon provat, jag håller på och testar men kommer liksom inte rätt, färgen färgar av sig efter bränning, använder ni  färgkroppar, oxider, under eller överglasyrer. Hjälp!!

LarsT
0

Tänk dig färgkroppar och oxider som torrt pulver och lera och glasyr som "lim". Då blir det enklare att förstå att då du upplever att "färgen" färgar av sig, helt enkelt behöver mer "lim".

Att "limma" med vit lera spär ut färgens intensitet, medan att "limma" med transparent glasyr snarare förhöjer intensiteten.

Blandar du t.ex. hälften färgkropp med hälften glasyr så kommer det inte att smeta av sig.

Sen är det en annan sak att olika färgkroppar eller oxider med olika glasyrer nånstans har en optimal blandning men där kommer provbitarna in. Smetar det, i med mer glasyr och/eller lera, bränn igen. Gör en riktig linjeblandning med gradvis ökande tillsatser så ser du tydligt var det blir lagom för det resultat du är ute efter.

kinnekulle
0

Åh tack Lars, det blir något att sätta tänderna i, eller händerna menar ja, tror du att alla färgkroppar och oxider har samma blandning, och tror du man skall måla flera gånger för att få det täckande, jag vill inte att man ser penseldragen i färgfälten? en annan grej tror du det funkar att maskera med smält stearin och sedan doppa i glasyr, jag tänker att där jag målar skall det inte bli någon glasyr , i alla fall inte om jag vill ha muggen svart eller vit.  Oj då jag kommer på saker hela tiden, en grej till, om man inte har någon glasyr på en färgkropp blir den inte väldans dassig i färgen då, fast den är uppblandad med glasyr eller lera? Hoppas det inte blev för rörigt, nu, jag blir så himla glad att få svar, har funderat på detta länge nämligen, har så mycket mönster som måste ut någonstans=)

LarsT
1

Ok, i ställd ordning:

Nej, allting är inte samma för alla färger. Man måste prova sig fram.

Blandar du med lera täcker det mer men dämpar färgen.

Blandar du med glasyr täcker det mindre men höjer färgen.

Stearin kan funka men man kan också använda bivax, färdigt köpedekorlatex eller köpedekorvax eller textillim. Samma effekt men olika smidigt.

Att använda en färgkropp bara torrt blir inte bra för det mesta, du behöver mixa ut den med lera eller/och glasyr. Du måste inte doppa i glasyr igen över det hela utan får du till rätt blandning kommer du också att få heltäckande fält med starka färger och lagom utsmälta. Upplever du att färgen blir dassig beror det på att du haft för mycket lera och då får du minska leran och öka glasyren.

Det finns förvisso färdigutprovade produkter att köpa men det är mycket roligare att få till din egen färg/yta/blankhet/täckförmåga. Men för att komma dit måste du prova just de färgkropparna du har, med just den glasyren, i just den temperaturen.  En smart liten genväg är att använda en transparent glasyr som smälter ut i ett brett område. Då ökar du chansen att det ska bli bra då den är mer "aktiv" med färgerna i hela området.

Färgad engobe, dekorfärg, under/överglasyr, allt är i princip samma sak men med olika % av färg-lera-glasyr.