Keramik iFokus

Keramik

Etikettermaterialråvarorleror
Läst 1575 ggr
stumpan-59
0

Nybörjarlera

Finns det lera som man kan bränna i vanlig ugn eller måste man köpa en brännugn själ,eller kan man lämna in för bränning

Jordemor
0

Jag tror att rätt många keramiker skulle kunna tänka sig att bränna åt någon men tar förstås betalt för det(och förutsatt att man vet exakt vilken lera du använder). Så eg. beror det ju lite på vart man bor om det finns någon att tillgå. Skolor har ju också ofta en brännugn, eller kursverksamheten på orten, kolla där också.

pyromanen
0

Det är ng bara olika "plast-degar" typ från panduro som man kan baka i vanlig ugn. Riktig lera behöver mycket högre temperaturer.

bosse-cebex-gbg
0

Nej, s.k. "lera" för bränning i bakugn har inte många likheter med riktig keramisk lera.  Kan nog rentav ge en skev bild av hur det är att jobba med "the real thing" . Satsa på riktig keramisk lera på en gång, och försök hitta någon som bränner åt dig, till att börja med. "Syntetlera" är ju dessutom mycket dyrare….

Glad

rakuLotta
0

Ja, jag har testat sån där syntetisk lera och den är jättesvår att jobba med. Man säger ju att Porslinslera har "minne". Den här var ännu svårare. Den hade hästminne!….

Vet inte om det är för att man är van vid "vanlig" lera…. men jag tyckte den var otroligt svårarbetad….