Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglasering
Läst 1524 ggr
april24
0

Tvåfärgsglasering

Hej!

Har nyligen provat på att glasera en färg inuti t ex en mugg och en annan färg på utsidan. Det blev mycket spill på utsidan efter att ha glaserat på insidan och när jag skulle glasera på utsidan så kom det mycket av den glasyren på insidan. Ni som har provat detta och kan det bra - hur gör ni -  några bra tips. Vore jätteglad för dom.

Monica

LeWE
0

Jag brukar fylla muggen med glasyren som ska va inuti, häll ur och doppa försiktigt ner kanten. Torka bort ev spill på utsidan och håll muggen på insidan o doppa i den yttre glasyren, man får ha tungan rätt i mun, man ser ytspänningen i glasyren att man inte ska gå djupare för då rinner det in. Glasyren inuti måste naturligtvis ha torkat innan man doppar utsidan. Usch, vad svårt det var att förklara med ord utan att visa…Obestämd

april24
0

#1 När du säger att man skall koppa kanten försiktigt menar du med den glasyren som är inuti då?

Det är när jag häller ur den som jag får mycket spill på utsidan - skall försöka vara försiktigare.

Inte lät jag glasyren inuti torka heller - det skall jag göra nu. Jag tror jag har förstått - tack LeWe.

MVH Monica

LeWE
0

Om du får spill på utsidan doppa först kanten med inutiglasyren ta en svamp o torka av  ev spill låt torka o ta utsidan sen.

april24
0

Har provat och det gick bra!!!

MVH Monica

mangobango
0

Om du tycker att glasyern på utsidan suger för dåligt så kan du vänta till nästa dag med att glasera utsidan. Eller värma dem i ugnen på ca 80 grader. Det gör jag i 5-10 min, sen får de stå på eftervärmen i ugenen ca 30-60 min. Med dörren på glänt. Efter den torkningen sugs glasyren på utsidan upp bättre.

april24
0

Tack för tipset Mangobango.

Monica