Keramik iFokus

Keramik

Etiketterkeramik-bränningraku
Läst 6215 ggr
Freja15
1

Oljetunna

Jag har en fråga om detta med tunnor att bränna i. Jag har fått en tunna gratis som är oöppnad. Min man ska skära upp den. Men jag undrar hur jag ska få den ren? Ska jag elda rent i den? Det är ju olja kvar i den liksom. Hur gör ni?

Sedan undrar jag åxå hur ni bränner godset. Snustorrt eller skröjbränt? Vad är bäst eller vad blir skillnaden? Och hur packar ni tunnan? 

//EvaLeva

Dolomit60
0

Beror ju på vad det har varit i den.

Har det bara varit olja i den kan du bränna ur den, med lite halm, och en skvätt bensin, eller bara ta och bränna på med brännaren. ( Kanske borde man kasta i en tändstick och se vad som händer innan man går på med brännaren förståss….)

Vill du ha den renare än så kan man skrubba ur den med ajax, och en rotborste, eller nå´t.

Har det varit sånt där asfaltsliknande svart gegga i den är det värre…….

Frågan är väl hur ren den egenligen behöver vara förståss; När du kommer upp emot 800 grader eler mer förkolnar ju det mesta. Alla brannbara ämnen som thinner, olja, diesel etc dunstar, allt organinskt material förkolnar, och det enda som blir kvar är väl sot, och kanske en del mineraler. men knappast något som är skadligt för dig eller keramiken, tror jag….. Men jag tyror det kan vara en bra ide´att bränna ur den, så att man är säker på att det inte finns några brännbara flyktiga vätskor kvar i tunnan, när man sätter till brännare n första gången

Om sånt där svart asfalts-klibb kan påverka keramiken vet jag inte förståss.

Sprit eller bensin brukar rå på det mesta annars.

Den sista frågan är jag lite osäker på om jag förstår helt.

Men om frågan är hur jag bränner Raku, om det är skröjat först, eller om jag råglaserar den, när jag bränner Raku, så är svaret jag skröjar först, glaserar, och rakubränner efteråt. Däremot kan man mycket väl köra skröjbränningen i rakuugnen. Man ska bara se till att det inte går för fort up till fem hundra.

Rozzy
0

Har du brännt Raku innan?

Freja15
0

Jag har aldrig bränt Raku, nej. JAg tänkte mer på att bränna "vanligt" gods i tunnan. Jag gillar effekterna av tunnbränning *L*

Rozzy
0

Jaha, menar du vanlig bränning inte ens redu?

Freja15
0

Ja jag menar vanlig simpel bränning i tunna Glad Jag är nybörjare på just det. Så jag nöjer mig med det än så längeFlört

fyra
0

Vad är det för effekter Du får i tunnan

Obestämd

Freja15
0

Eftersom godset bränns i eld med sågspån och annat så blir det sjyssta effekter. Det kan bli helt svart eller flammigt. Jag gillar det, när det ser lite oborstat ut liksom *L*

Rozzy
0

Ok det var bra att veta att det var en sågspånsbränning du vill ha tunnan till!  Vanlig bränningSkrattande du är rolig du.

Är inte tunnans fd innehåll deklarerad på en ettikett det ska den vara? Sticker lukten? Du ska i så fall vara försiktig med att öppna den med något som ger gnistor, en stängd tunna är farligare än en öppen!

Olja är inte så lättantändlig som man tror men med tillsluten behållare kan det bli ångor de leder till explotion om det börjar gnista, försök sjölj ut med hett vatten och diskmedel så du kan öppna den. Du vet väl vilka öppningar du ska göra?

Resten blir bortbrännt när du börjar elda ditt gods, Jag håller med om att du kan råbränna men många effelter är svåra att göra med obränt gods. Ska du inte ta och köpa dig ett par böcker i ämnet?

Freja15
0

Ja just det, böcker är bra…*L* Tror nog att jag har några i mina gömmor faktiskt. Du vet jag är så ivrig och vill så mycket på en gång nu när jag äntligen har en möjlighet och plats att vara på. Det riktigt kliar i fingrarna och skapartarmen skriiker…ha ha ha

Men jag ska kolla tunnan ordentligt, det har jag ännu inte gjort faktiskt. Den ligger bara här på uppfarten till huset…springer ut nu…

Ciao

Och nej, jag vet egentligen inte vilka öppningar jag ska göra, har bara en susning. Har du några bra tips kanske?

Rozzy
0

Det finns ju olika läror men jag föredrar att kunna öppna ugnen lite nertill.

Vilka böcker har du om sågspånsbränning?

koko
0

Sök lite här i forumen på svartbränning, rökbränning och sågspånsbränning så hittar du en del brukbara trådar!

Jag har en beskrivning av rökbränning på min blogg. Där bränner jag i en "låda" av tegelsten, men principen är det samma som i en tunna.

Jag hade bränt ut ev. rester av olja först och sen hade jag försökt göra lufthål i tunnans botten och sidor så elden inte släcktes. Ska man ha borrhål i botten skulle jag ställa tunnan på ett galler eller en lastpall tex så luft kan ta sig in. Lite syre får tillföras, det är oxå det som bildar flameffekten.

Lycka till!!!

http://jennyklundgren.blogspot.com/search/label/smoke%20kiln

koko
0

Ps. Skröjja först och använd lera med mycket chamotte! Annars spricker det så lätt….

bosse-cebex-gbg
0

För 17….Förvånad….var gärna överdrivet försiktig….olyckor har hänt, alldeles i onödan…!

När man sätter vinkelslipen i tunnan, uppstår stark värme (glöd)….oljan blir då tunnare, för att så småningom förgasas….och i kombination med luft och gnistor från maskinen, så…

Det är inte säkert, och inte ens troligt att just din tunna smäller, men vem har lust att chansa…

Sist jag kapade en tunna med osäkert innehåll, fyllde jag den med vatten, till 5cm nedanför överkanten, och kapade sedan den allra översta biten, precis ovanför vattenytan (garanterat riskfritt). Tömde sedan ut vattnet, och kapade slutligen tunnan till den önskade höjden.

Paranoja…mmm, kanske, men man slapp iaf läsa om bravaden i tidningen efteråt…

Glad

lotta2
0

Finns det inte rena tunnor att köpa någonstans, ingen som vet? Jag skulle vilja ha en oanvänd tunna…?

bosse-cebex-gbg
0

Min granne, tryckeriet, ställer ofta ut tunnor som har innehållit helt harmlöst rengöringsmedel. Oantändligt. Skänkes, om man frågar.

lotta2
0

Tackar för tipset Bosse!

pluppan
0

Ja stark VARNING för att sätta klingan rakt i tunnor!!!!

min pojks klasskompis pappa strök nästan med detta år pga av det. Han hade änglavakt men fick ändå halva ansiktet bortsprängt!!! Han överlevde men ser inte ut som förut.

STOR FÖRSIKTIGHET!! Att fylla med vatten är bra

LarsT
0

Jag kan tillägga att den fiffigaste maskinen för att kapa av en tunna med är en helt vanlig sticksåg med metallblad. Inga gnistor då den går med lägre hastighet och mycket lättare att kontrollera än en vrålande, vridande vinkelslip.

Vatten som säkerhetsåtgärd skadar inte ändå.