Redox
Hej!
Nu har jag provat redoxen från Lars Tärn och den förstörde delar av min ugn, det är framförallt den honungsgula, den smälte ut helt och hållet och blev bara en stor pannkaka. Detta var på den översta plattan, i botten hade jag en delvis glaserad mugg som klarade sej men själva redoxen har liksom sprättat åt alla håll och kanter. Bränntemp. 1240 grader. Hade andra grejer med som skulle brännas i den temperaturen. Jag trodde att Redoxen var suverän men det var den inte.
Skall vara försiktigare med nyheter efter detta.
Försöker få en bild med på hur det ser ut i ugnen.
Hälsningar Monica

OJ! vilken otur!! vad är redox?
Du kan läsa om den på Lars Tärns sida. Det är svårt att förklara. Den kan användas som engobe - glasyr och läggas på såväl våt som skröjad lera och brännas från 1050 till 1250 grader.
Monica

Men oj vad det ser ut i ugnen. Har du kört med käglor då?
Det ser ju ut som om ugnen är helt ny och då brukar ju inte tempåtergivningen stämma. Jag känner många som kör med redoxerna (med koner) och det funkar jättebra.
ser ut som om du haft lergodslera i ugnen.
glasyrer med kalciumborat i för stora mängder har jag hört kan sprätta iväg på samma sätt men synd för din ugn ser nästan ny ut.
Jag har använt fyleleran och K118, har inte jobbat med lergods på länge.
Käglor använder jag aldrig. Men det skulle man nog göra. Jag tycker ändå att eftersom det bara är den gula redoxen som krånglat på alla ställen i ugnen där jag ställt grejer med just den på så tror jag ändå att den inte tål den temperaturen jag körde i. Det var inget fel på de vanliga glasyrerna även om en del saker fastnat i pannkakan.
Det värsta är väl att det runnit på elementet, jag kan inget om hur man gör med det. Tänkte starta ugnen och se om jag kan få det att rinna av. Sättplattorna får jag köpa nya. Det har hänt förr.
Ugnen är inte ny men jag bränner ju inte jättemycket eftersom jag inte jobbar mer än på sommaren i stort sett.
Monica
PS! skall göra ett prov i en lägre temperatur med redoxen - både den gula och den gröna..DS
Nya element kan nog inte vara så dyrt en femhundring på rätt ställe de e nog bara en fas element som gått om du har tur värre e det med stenen blir dyrt å beställa färdigt sågat med spår å rätt vinkel. du får be gubben om du har en sådan att hjälpa dej.
Kolla med ditt försäkringsbolag, tror att hemförsäkringen täcker sådana här skador.
Känner till ett liknande fall där en sådan här skada ingick i hemförsäkringen.

Du har inte hört av dig till mig så jag kommenterar härinne:
Först o främst kan jag bara beklaga. Det är inte kul att öppna en ugn som ser ut sådär. En tröst är att nyare ugnar inte är murade ihop utan det är väldigt enkelt att byta ut en sten.
Men…som ett stort antal "svurna" Redoxälskare runtom i landet kan intyga, så beror din olycka på en kombination av alldeles för tjockt lager + alldeles för hög temp + alldeles för snabb temp.uppgång. Första bilden ser faktiskt ut som du haft lergodslera eller lika tjockt lager Redox som leran är tjock.
Redox är verkligen ingen Nyhet utan har använts industriellt i stor skala och även "krukmakeriskt" under flera decennier. Hade det varit en osäker produkt skulle inte en industri riskera 100.000 tals kronor på att producera med den.
1250 är en Maxtemperatur och det betyder att det inte får bli varmare, speciellt inte om man har tjocka lager. Har du (som många gör) ställt in automatiken på 1240 så bränner snittet av alla ugnar 40 grader högre i värmearbete. Att somligt ser bra ut ändå berättar bara att just de glasyrerna tål att brännas högre. Olika leror beter sig också väldigt olika med Redoxer. Just fylen har jag aldrig testat med dem men den är inte känd för att vara lätt.
När man provar en ny ( för dig själv ) glasyr eller lera i kombination med varandra så förutsätts att test kommer före slutprodukt. Innan du drar på ett nytt tjockt lager o bränner igen föreslår jag därför att du kavlar ut en avlång provplatta och penslar på fläckvis ett, två, tre o.sv. lager. På så vis får du ett resultat som berättar hur den ser ut med gradvis växande tjocklek. Innan du penslar på, spä då ut Redoxen med minst tre ggr så mycket vatten som du hade från början. Det här provsättet gäller för alla glasyrer eller "sinterprodukter" oavsett var de kommer ifrån. Gäller det vanliga "doppeglasyrer" så skiljer det oftast inte så väldigt mycket med tjockleken men just Redoxer som kan se väldigt olika ut beroende på tjocklek drar extra nytta av en lång provradda tjocklekstester.
Så här i efterhand kan jag förstå att jag borde gjort ett prov. Jag funderade faktiskt på det men litade så till det här universalmedlet. Det lät så enkelt.
Hur jag skall fixa ugnen vet jag inte men jag har en händig man som kan ganska mycket om ugnar också. Så det ordnar sej nog men visst var det trist. Skall höra med Cerama där jag köpt ugnen. Den har visserligen försvunnit ur sortimentet men jag hade kontakt med dom nyligen och de hade nåt som jag tror var mjukt tegel? Kanske går att fixa nåt. Det blir stopp i min lilla produktion förståss men………
Monica
PS! Är det viktigt att det inte finns nån beläggning på stenarna?DS
Tösabiten! Tack för tipset. Skall kolla.
Monica

Jo, om man har fått glasyr på stenen kan den fortsätta smälta in och äta upp stenen för varje bränning så den behöver bytas, förr eller senare. Beställer du några sten nu så vet du att du har dem när andan faller på och då kan du fortsätta bränna ändå, hålla koll på läget samtidigt.
Det här med käglor kan man ta tusen ggr om, gäller alla, "proffs" eller amatör, så en tröst är att du inte är ensam om att köra i blindo och råka ut för sånt här. Eller som den här glasyrkemikursen en icke nämnd firma körde av en gång där alla glasyrprover smälte ner på plattorna och totalsabbade en helt ny ugn, för att ledarna-glasyrproffsen inte hade bränt den innan med kägla utan trodde, som många, att automatikens gradinställning är samma som kägelgrader/värmearbete.
Så, inte ens experterna klarar sig från liknande missöden ibland.
Att ugnen inte finns i sortimentet längre behöver inte vara ett hinder. Färdigformade stenar kostar runt 150 kr st men en hel sten kanske 40-50 kr. Du behöver bara några nya stenar av isolertegel-typ = "mjukt tegel" att utgå från. Släpp spännringen som håller plåtkappan först, sen är det bara att lyfta ur stenarna uppifrån. Isolertegel är lätt att forma, såga o fila i och då kan du kopiera en originalsten när den är uppe.
Elementen kan man också rädda om de inte är brända så mycket. Drar du ur kramlorna som håller dem på plats så går det att försiktigt lirka ur dem från rännorna så att man kan ta upp stenarna. När allt ska ner igen, knacka då in kramlorna på nya ställen så sitter de bättre än om du använder de gamla hålen.
Tack Lars, skall ägna mej lite mer åt detta senare och beställer säkert mjukt tegel av dej. Har hört talas om det vid ett annat tillfälle. MVH
Monica