Vad tycker ni?
Vad tycker ni om Keramik iFokus? Hur kan sajten bli ännu bättre enligt din uppfattning? Har du någon bra idé som du tycker att vi borde ta upp? Vad vill ni se mer av ? Vill du se mera intressanta artiklar, vill du ha ett forum för mera kritik av dina egna grejer, eller en sida där vi alla kan ösa beröm över varandra? Vad tycker du saknas?
Några kul förslag på nya funktioner, eller annat som skulle vara en förbättring av sajten? Ni har ju säkert massor av spännande ideér, att dela med er utav?
Kom nu med lite konstruktiva förslag så kan vi se om vi tillsammas kan hjälpas åt att göra denna sajten ännu bättre…Vi vill gärna ha massor av kul idéer.
jag tycker att det är roligt med artiklar men jag inser ju att någon måste skriva dom också………….tror att flera är lite rädda för att skriva en egen artikel. dels för att man tror att man inte har tillräckliga kunskaper och att den måste vara så himla proffsig. men man kan ju faktiskt skriva om lite vad som helst på den nivå man är och ibland kan det ju vara roligt att läsa när det inte går så bra. tror att det är en tröskel att ta sig över dock.
nu när man får önska fritt så skulle jag vilja ha ett sökbart bibliotek enbart öppet för medlemmar med glasyrrecept ev med bilder och ritningar på ugnar och allt möjligt sånt kul som blir en kunskapsbank
diskussionsforumet tycker jag fungerar bra som det är
gemensamma cyberutställningar tycker jag är roligt när de dyker upp lite då och då
rent allmänt stortrivs jag här redan idag, tack alla ni som arbetar för att detta ställe finns
Pluppans idé om ett bibliotek låter som en bra idé tycker jag! Det kommr fram så mycket intressant men efter ett tag blir det svårt att leta upp vilken tråd det var där något användbart tips kom i.
Jag brukar lägga till i favoriter sånt som jag fasntat för eller så bokmärker jag det. Ett bra sätt att få fram det man tyckt vara intressant och lärorikt. Nån gång kanske jag lär mej att lägga in bilder för granskning hmmm men när.
april24
Det finns ju många här som gillar att skriva. Du kanske är en av dem? Varför inte ställa upp som gästskribent och skriva en artikel om något keramikrelaterat som intresserar dig.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Fler synpunkter? Om vi är många som hjälps åt så kan vi säkert göra sajten ännu bättre.
_
_
jag tycker detta forum är kalas.
ni som sköter om forumet gör ett jättejobb tycker jag.
jag kanske inte är den flitigaste att skriva, ber om ursäkt för det. det mesta har sagts utifrån mina kunskaper. det där med biblitek tycker jag verkar bra spännande. allt för att höja kvaliten på keramiken runt om i landet. Vi alla har ju ett ansvar att inte slarva bort känslan för keramik hos allmänheten vare sig det är konst eller bruksföremål som produceras.

Än så länge bara njuter jag av att forumet finns… har inte saknat nåt ännu. Tvärtom är jag överväldigad över hur mycket kunskaper och erfarenheter som samlats här, till min och andras med mindre kunskap, fromma.
Kan bara säga varmt tack till er alla som bidrar. Hoppas komma igång successivt i min egen verkstad, men det tar lite tid. Längtar efter harmonin som jag alltid känner när jag jobbar med lera.
Biblioteket verkar dock vara en bra idé. Bra att samla allt faktarelaterat på ett ställe, kanske.
Puttar upp tråden igen, då jag hoppas att ni har en hel hög med intressanta idéer efter sommaren…
Jag gör ett nytt försök att få någon att skriva en artikel. Hör av dig till mig om du har en bra idé och skrivklåda.
_
_
Skulle tycka det var roligt med formdiskussion, men hur?… Man behöver nog några exempel att utgå från… diskutera både praktiska aspekt, smaken/baken och "linjer"/spänningar på olika föremål.
Tyckte det var väldigt roligt för länge sen när KajsaH hade foton på 4 olika chokladmuggar och alla fick tycka till… anske skulle kunna ha formdiskusioner utifrån likandne bilder med variationer?…..
#10 typ som sagas #en om dagen" det var jättekul! kanske skulle vi turas om att länka till någon bild på nätet.
Det kanske är en bra idé att det är något "från nätet" och inte egna exempel, då är det lättare att erkänna när man tycker nåt är gräsligt fult - utan att känna sig hemsk mot någon menar jag :-) Det var nog före min tid de här en om dagen, jag minns i alla fall inte… kan inte du börja med en Pluppan, då lovar jag att haka på och sen kanske nån mer gör det…!
Det var en kul idé då, men jag tycker inte längre det. Bl a för att det blir för anonymt. Att göra det under en kurs är okej, men här blir det för stort på nåt sätt.
Jag tycker bättre om idén att göra som Kajsa, dvs diskutera egna alster. Undrar vad hon själv tyckte om den diskussionen?
_
_
Förstår hur du tänker Ulla. Det borde gå att göra med egna föremål med, om man hitter på nån sorts regel/förhållningssätt så att det ändå blir helt ärligt. Kanske "dagens artighetsbefriade diskussionsobjekt". ?
Visst är det kul att se hur olika smaken är, men meningen är väl (tycker jag) att man ska utvecklas genom att diskutera, som du skriver i ditt inlägg, "både praktiska aspekt, smaken/baken och "linjer"/spänningar på olika föremål"
På fotosidan kan man be att få olika hård kritik på sina bilder. Kanske att man skulle kunna göra något liknande här.
_
_
En annan typ av inlägg som vi kan ha är "Så här gör man" Tänker på minx fråga om hur man gör dekoren på några tallrikar hon sett på nätet.
Man kanske också kan visa en sak man gjort och fråga: Hur tror ni att jag har gjort? Så får man tala om det efter ett tag.
Jag försöker alltid komma på hur det är gjort när jag ser en sak.
_
_
problemet med att lägga ut sitt eget föremål är (tror jag) att folk här på forumet inte riktigt törs vara ärliga om man inte gillar saken.
tror att det blir mest snälla kommentarer och kanske tips på lite småjusteringar och tycker man att något är hiskeligt så skriver man (jag) ingenting
Håller lite med dej Pluppan, tycker jag ngt är skitfult så brukar jag inte skriva något direkt, man vill ju inte uppfattas som elak i onödan eller knäåcka någon totalt! Men å andra sidan så kan ju en diskussion om form och stil ge väldigt mycket för den som visar sina alster. Man kan ju faktiskt få väldigt mycket idéer och gå framåt i sitt skapande genom konstruktiv kritik.
Det stämmer säkert. Fast egentligen är det ju inte tycke och smak som ska diskuteras vid dom tillfällena. Vi har ju sett hur mycket det kan skilja. Någon skriver "skitfult" medan en annan bara älskar föremålet.
Man kanske ska ställa frågan annorlunda. Inte "Tycker du om det här?" utan mera "Vad kan jag göra för att förbättra?" Eller som Kajsa "Vilken föredrar du och varför?"
_
_
Det är ju så på många fotosidor att man kan lägga upp bilder man till bedömning man kan lägga dem under nybörjare medjum eller hård ketik. Det informeras om att allt man säger ska motiveras och lägger man bilden på hård kritik får man vara beredd att det inte bara ges posetiva kommentarer.
Om ni undrar över reglerna kan ni gå in på fotosidan.se
Jag undrar: finns det någon direkt chat funktion? Nu kan man se vem som är inloggad, man kan skicka meddelande och man skriva/läsa inlägg. Men jag önskar att det fanns en funktion där man kunde klicka så att det skapades en dialogruta för direkt chat med för 2 eller flera som är online. Det skulle vara kul!
Det finns inte ännu, men jag vet att det är en sak som diskuterats.
_
_

Jag tycker att Ullas förslag om så här gör man var alldeles utmärkt. Speciellt som nybörjare har man ju en bild i hubudet HUR man vill att det ska bli men ingen aning om hur man gör.
Man är ju lite rädd att testa själv i början… iallafall jag när man sett skräckbilder på hur glasyrer och annat löpt amok.